> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
-
Dagboek van de bouw 
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
- Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving (nieuw)
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda  
- Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
-
Wie is Mark

|  Alternatieve Lima GT6 aandrijving  |


Deutsche Vertrieb is über die Versandhandel Bus-und-bahn-und-Mehr aus Bielefeld
De nederlandse vooraad is uitverkocht. Op dit moment kan alleen via de duitse verzendhandelaar Bus-und-Bahn-und-Mehr besteld worden. Later kan eventueel nog een extra oplage gemaakt worden, dus houd deze site in de gaten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

De Lima aandrijving is een eigen ontwikkeling in samenwerking met SkipTram.

De aandrijving is opgebouwd uit giethars bodemplaten, zitgroepen en een portaalhouder. De bevestigingspunten van de kappen zijn gelijk, waardoor deze gemakkelijk zijn over te zetten. De aandrijving bestaat uit Halling onderdelen en wordt als H0 model uitgeleverd.  Omsporen naar H0m is achteraf geen probleem door de wielen samen te drukken. Er kan gekozen worden uit een versie met 1 of 2 motoren en daarbij een optionele middenbak voor een GT8. Er is rekening gehouden met de afwijkende bodemplaat van de GT8 Essen. Verder is het mogelijk om de originele (kleine) verlichtingsprint uit de B bak over te zetten in de nieuwe bodemplaat.

Bestelnummer Omschrijving Prijs Beschikbaar
SkipMark1 GT6 Aandrijving met 1 motor € - Uitverkocht
SkipMark2 GT6 Aandrijving met 2 motoren € - Uitverkocht
SkipMark3 Middenbak voor GT8 H0 (als uitbreiding op de GT6) € - 3 stuks
Geactualiseerd op: 12-6-2014

Op dit moment zijn alle beschikbare bouwpakketten gereserveerd. Mocht er nog één vrijkomen, dan wordt dat hier gemeld.

Bouwpakket

De aandrijving wordt geleverd als bouw
pakket met uitgebreide handleiding. De gietdelen dient men zelf na te bewerken en te spuiten.

Bestelmethode

Stuur een email naar:
SkipMark@rheinbergerstrassenbahnbetriebe.nl en vermeld de artikelnummers, je adres en de gewenste verzendmethode. Je ontvang een bevestiging met de kosten, rekeninggegevens en de leverdatum. Er hoeft pas betaald te worden als de bouwset leverbaar en verzendklaar is. Na ontvangst van de betaling zal binnen 5 werkdagen het pakketje verstuurd worden. Tijdens het gehele traject zal je per email op de hoogte gehouden worden.

V
erzendkosten

Bestemming Omschrijving Prijs
Nederland brievenbuspakje (onverzekerd zonder Track&Trace) € 3,84
Nederland normaal pakket (onverzekerd met Track&Trace) € 6,75
Nederland Aangetekend pakket (verzekerd met Track&Trace) € 8,05
     
BE & DE brievenbuspakje (onverzekerd zonder Track&Trace) € 3,15
BE & DE normaal pakket (onverzekerd met Track&Trace) € 13,-
BE & DE Aangetekend pakket (onverzekerd met Track&Trace) € 14,30
BE & DE normaal pakket (verzekerd met Track&Trace) € 19,80


Bovenstaande verzendkosten zijn de standaardtarieven van PostNL. Per verzending zal in overleg gekeken worden naar de beste verzendmethode.

 
Handleiding bouwset en foto's

Nederlandse handleiding
 
Duitse handleiding (PDF )

 

Voorgeschiedenis van het project (6-08-2013)

Dit project is gestart naar aanleiding van een topic op het Beneluxspoorforum.net

Lima heeft sinds 1995 een fraai model van de Düwag GT6 en later de Gt8 op de markt gebracht in vele varianten. Lima heeft destijds gekozen voor een kopie van de Roco Düwag aandrijving, maar heeft hierbij enkele ontwerpfouten gemaakt. De 3 polige Bühler motor loopt niet gelijkmatig en het aangedreven draaistel is gemaakt van een te zacht soort plastic. Het gevolg hiervan is dat de tandwielen overslaan en het model slechte rijeigenschappen heeft.

Als oplossing kom ik i.s.m. SkipTram met een alternatieve aandrijving die gefabriceerd zal worden door de Oostenrijkse firma Halling. In de afgelopen periode is er een proefmodel gemaakt om de constructie voor de aandrijving te bepalen en is besloten om een volledig uitwisselbare aandrijving te ontwikkelen. Hierbij dient alleen de Lima kappen en de middenportaal overgezet te worden op de nieuwe aandrijving. Hiermee zal het Lima model de uitstekende rijeigenschappen van een Halling model krijgen en is hij gemakkelijk om te sporen naar H0m.



Foto’s proefmodel

 

Update: (4-11-2013)

Van het bovenstaande proefmodel zijn een aantal wagenbakken gegoten om te kijken of alles klopt zoals aanvankelijk ontworpen is. Deze wagenbakken zullen opnieuw bewerkt worden zodat ze geschikt zijn voor het maken een grotere oplage in resin (giethars). Op dit moment ziet het er niet uit dat er een productie komt bij Hallling vanwege o.a rechtenproblemen met Lima/Rivarossi. Ik heb immers gebruik een deel van een Lima onderstel verwerkt in mijn proefmodel en ook de naamgeving kan een probleem opleveren.

Op korte termijn zal ik met Paul Sassen het project verder bespreken en de resultaten zal ik hier neerzetten. Alvast een aantal afbeeldingen van het eerste gegoten proefmodel:

 
 

 

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina