> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
-
Dagboek van de bouw 
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
- Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving 
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda  
-
Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
-
Wie is Mark

|  Verbouwing "Einsiedler Brauhaus" reclame tram  |


2 jaar geleden heb ik in Duitsland op een rommelmarkt een bekend reclametrammetje gekocht voor één euro met het doel om het ooit te gaan verbouwen naar een echt trammodel. Doordat ik een cadeautje nodig had voor een verjaardag van een tramvriend, leek mij het een goed idee om het oude idee maar eens te realiseren. Van het bijbehorende diorama vind je ook een verslag op deze site  
 

Het model 
 

Het trammodel is afkomstig uit de Brauhausserie van de Duitse bierbrouwer Einsiedler. Zij brengen 5 trams als reclamemodellen uit die een afspiegeling moeten voorstellen van de verschillende generaties trams in Oost-Duitsland. Naar mijn mening zijn het meer karikaturen, maar wel heel erg herkenbaar. De tram die ik onder handen heb genomen is de 3e uit de reeks en is nog steeds verkrijgbaar bij de brouwerij of via internetveillingen. De prijs van dit model ligt tussen de 1 en 5 euro. Koopje dus. 

Het model is qua proporties duidelijk een tram uit de jaren '20, maar is groter dan schaal H0. Dit word nog eens benadrukt doordat hij wat te hoog op zijn wielen staat. Tevens zijn de plastic wielen op 9mm H0e/N breedtemaat en dit moet natuurlijk worden aangepast. 
 


De voorzijde 

Gelukkig is het model makkelijk uit elkaar te halen en blijft het via kliksystemen goed aan elkaar zitten, dus lastige schroefverbindingen zijn niet aanwezig. 
Om te beginnen heb ik de spijlen in de vooruit verwijderd, zodat de bestuurder weer zicht heeft op de baan. De uitstekende lamp achtige gevallen schuin boven de vooruit zijn tevens verwijderd. Aan de voorzijde is een wisselsteller meegegoten en deze dient ook verwijderd te worden. Na alle naden te hebben weggescheurd blijft er een egale voorzijde over die wel wat detaillering kan gebruiken.  
Op het dak zit een soort ouderwetse duikhelm dat een lamp moet voorstellen, maar door deze doormidden te zagen, krijg je een echte tramkoplamp op schaal. Deze lamp word op de voorzijde geplakt in het midden onder het raam. Onder deze koplamp is met verf 2 kleine lampjes aangebracht die de achterverlichting moet voorstellen. 
Van mijn Kato trams heb ik altijd wel wat onderdeeltjes over en zo ook de remslangen aan de voorzijde. Door 2 gaatjes te boren en de remslangen hier in te steken, krijg je een echte oude tramvoorzijde. 
 


De zijkant 

Het model is kenmerkend door zijn afgeronde ramen en het leek mij een leuk idee om er vierkante ramen van te maken. Door de hoeken uit te vijlen met een kleine vijl, krijg je al snel resultaat. Naast de deuren heb ik richtingaanwijzers aangebracht die afkomstig zijn uit een set die meegeleverd word bij de Weense souveniermodellen. 

De deuren lieten een kale indruk achter en hebben deurkrukken gekregen uit een Kato set. Nu de reizigers hoog moeten klimmen in dit soort trams, heb ik van 0,3mm messingdraad grijpstangen gemaakt en deze in de voorgeboorde gaten gelijmd. Het resultaat is mooi, maar dit klusje doe ik geen tweede keer meer.  
 


Het dak 

Het dak ziet er uit zichzelf goed uit door de grote lichtkoepel, maar is wel kaal te noemen. Aangezien ik niet zo veel verstand heb van wat er op een dak van een oude tram moet bevinden heb ik dit maar kaal gelaten. Wel heb ik de weerstandskasten (of wat het mag ook zijn) doormidden gezaagd om het wat interessanter uit te laten zien. Nu de duikhelm koplamp op het dak was verwijderd heb ik een stukje vierkant styreen op het ontstane gat gelijmd wat een apparaatkast moet voorstellen. Een Sommerfeldtbeugel schaarbeugel completeert het geheel. 
 


De onderkant 

Op dit onderdeel was bij dit goedkope model nog eens extra bezuinigd, want dit was een stuk fantasie. Het leek wel ergens op, maar qua maatvoering onbruikbaar. Ik heb het in de breedte doorgezaagd om het lager te krijgen en met stukjes styreen opgefleurd zodat er een tramachtig geheel ontstond. De breedte van H0e/N werd gecorrigeerd naar schaal H0 en nieuwe wielen namen plaats. Ik heb extra rekening gehouden om de wielen vrij te laten draaien, mocht het ooit om een modelbaan terecht komen. Aangezien het model hoog op zijn poten stond, kwamen de wielen oorspronkelijk niet door de kap omhoog. De verlaging heeft gezorgd dat ik met mijn dremel uitsparingen heb moeten maken om de wielen alsnog vrij en soepel te kunnen laten draaien. 

De onderzijde is gecompleteerd met baanruimers en koppelingen afkomstig van alweer de Weense souveniermodellenset. 
 


Het interieur 

Wat het originele interieur moest voorstellen, heb ik geen idee van, maar dat was weer een uitdaging voor mij erbij. In plaats van complete zelfbouw heb ik teruggegrepen naar onderdelen van een Prefo Lowa ET54 bouwset. Er werd een nieuwe bodemplaat gemaakt met daarop een bedieningskast voor de bestuurder, balkondeuren en een compleet interieur. Alles kreeg een behandeling met verf en een bestuurder op het eerste balkom maakt de tram af. Door de zeer heldere originele beglazing is elk detail te zien en moest het wel keurig uitzien. 
 


Verven en spuiten 

Aangezien de tram fantasiemodel zou worden, kon ik zelf de kleuren verzinnen. De tram is in een lichte crèmekleur gespoten met een groene sierlijn, wat veel voorkwam in de jaren '50. Het dak heb ik geheel donkergroen gespoten, want dat vond ik toch wat origineler als de grijze kleur. Achteraf gezien was het een goede keuze, want het staat wel heel mooi. Het onderstel is grijs gehouden met een gemengde kleur van Humbroll. Wel heeft het een iets te blauwe ondertint, maar dat is te wijten aan de de kleur Navy Grey, die ik als basis heb gebruikt. Al met al ziet het gehele kleurenschema er geslaagd uit en voor de toekomst is deze kleur een mooi alternatief voor andere ombouwprojecten uit bijvoorbeeld de Weense modellen. 

Om het model echt af te maken moeten er ook opschriften op komen. Dit was enigszins problematisch, want ik heb niet veel aan transfers in huis. De wagennummers zijn afkomstig uit een limasetje, de grote lijnfilmnummers komen af van een onbekende opschriftenset, die na al die jaren in de kast liggen toch niet zo goed meer bleven plakken. Het model heeft wel 8 nieuwe lijnnummers gehad en het laatste paar bleef gelukkig zitten. Wel jammer is dat mijn gehele voorraad nu op is. Het onbekende stadslogo en de opschrift "Strassenbahn Mannheim-Lüdwighafen is ook afkomstig uit het hetzelfde setje.  
Een laag glansvernis uit een Duitse bouwmarktspuitbus, zorgt ervoor dat alles een mooie beschermlaag heeft en dat het model ook realistisch uit ziet. 
 

 
Tot slot 

Ik kan echt iedereen aanraden als je een apart model wil hebben, om deze "Einsiedler Brauhaus" tram te gaan verbouwen. Het kost werkelijk niets en je heb met weinig moeite een nieuw model. Dedetailleringsgraad kan je zelf bepalen en een motor in zetten behoord natuurlijk ook tot de mogelijkheden (tip: gebruik een Weense K onderstel met Halling motor). Ook als eerste ombouwproject is dit model zeker aan te raden. 

Ik heb er een hoop plezier aan de tram gehad en het is jammer dat het model niet meer in mijn bezit is, maar nu op een diorama in iemands huiskamer staat.  

Zie ook: Verslag diorama "Landstrasse"

 

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina