> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
- Dagboek van de bouw 
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
- Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving 
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda  
- Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
-
Wie is Mark

|  Baanplan met uitleg  |


-
Baanplan  
- Beschrijving van de baan 
 

Baanplan

Voor een vergroting moet op de afbeelding worden geklikt

Voor een vergroting moet op de afbeelding worden geklikt

   

Beschrijving van de baan 

De geschiedenis van de baan begint in Juli 2001, met een groot aantal verschillende baanplannen. Het ideaal was een baan in een U vorm met de afmetingen van 4 bij 4 meter. Aangezien dit niet te realiseren was met de beschikbare ruimte op onze zolder, moest ik genoegen nemen met een kleinere variant. De oplossing was snel gevonden, namelijk een modulebaan. Door deze manier van bouwen is het altijd mogelijk om de baan verder uit te breiden naarmate er meer ruimte beschikbaar is. Tevens was het een wens op ooit op een beurs te gaan staan en dan ontkom je eigenlijk niet aan een baan in vorm van losse modulebakken. 

De modules zelf hebben een afmeting van 110 bij 90 cm en staan op een hoogte van 130cm. Elke module heeft een eigen thema zoals: ‘de remise’, ‘de stadskerk met de kerstmarkt’ en de keerlus met halte ‘Bocklemünd’. Samen vormt het een geheel en is altijd uitbreidbaar vanwege de normering waar elke module aan moet voldoen.

Het thema van de baan was al snel duidelijk, want ik heb een voorkeur voor Duitse steden en er is veel op Duits tramgebied te verkrijgen. De grote huizenfabrikanten zoals Faller, Pola en Vollmer, hebben een groot assortiment stadshuizen en praktisch de gehele catalogus staat op mijn baan. De huizen zijn tijdloos en ik heb de aankleding vastgezet op Epoche IV-V. Hierdoor kan er veel verschillend materieel rijden en heb ik nog een excuus om de oude gele telefooncellen te kunnen plaatsen. De stad is vrijwel af en hier en daar wordt nog gewerkt aan de detaillering.

De trambaan wordt digitaal bestuurd met de Multimaus van Roco en met behulp van de computer. Hierover heb een artikel geschreven bij het onderdeel 'Technisch gedeelte'. Doordat de computer veel trams tegelijk kan besturen, was er al snel behoefte aan een groot schaduwstation. Ik heb gekozen om de volledige breedte van de baan te gebruiken en het schaduwstation achter de stad te maken. Dit is met name voor beurs bedacht, want hierdoor staan de trams enigszins uit het zicht. Op de tekening zie je 5 sporen waar per spoor 10 trams achter elkaar kunnen staan. Hierdoor is er plek voor 50 trams en duurt het +/- 20 minuten voordat alle trams één keer een rondje door de stad hebben gemaakt. De grote hoeveelheid trams maakt het mogelijk om elke 15 seconden een tram te laten vertrekken. Dit is in de video’s van mijn trambaan goed te zien.

Aan de rechterkant van het schaduwstation is een opzetspoor en hier kan de computer niet op rijden. Hierdoor kan ik tijdens de beurs op mijn gemak de  trams op de baan zetten zonder dat ik de rijdende trams in de weg zit.

Het baanplan in de stad is vrij simpel en ik zie het als een ovaal met een inhaalspoor door de remise. De computer bepaald willekeurig of de tram via de remise of de hoofdbaan naar de keerlus rijd. In de remise pendelt een Kato werktram en zorgt voor de nodige beweging. Alle remisesporen zitten niet aan de hoofdbaan vast en de computer houdt hier dan ook geen rekening mee. 5 van de 6 sporen zijn zelfs analoog en hier staan trams die nog niet gedigitaliseerd zijn.

Meer foto’s van de baan
Meer video’s van de baan

 

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina