> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
-
Dagboek van de bouw
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
- Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving 
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda  
- Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
-
Wie is Mark

|  Dagboek van de bouw  |

 


 

2004

2005

- Augustus  
    - 30-08-2004  
- September 
    - 06-09-2004 
    - 27-09-2004 
- Oktober  
    - 10-10-2004 
- November  
    - 07-11-2004 
    - 15-11-2004 
     - 25-11-2004 
 
- Januari 
 
   - 09-01-2005 
- April  
 
   - 03-04-2005  
 
   - 17-04-2005  
- Mei  
 
   - 22-05-2005 
- Juli  
 
   - 01-07-2005  
- December  
 
   - 03-12-2005

2006

2007

- Maart 
 
   - 04-03-2006 
- April 
 
   - 01-04-2006 
- September 
    - 18-09-2006 
 
- September 
    - 15-09-2007

2008

2011

-April
    
-15-04-2008
-Oktober
     -12-10-2008
- Maart
 
   - 17-03-2011

- April
    
-
14-04-2011
 

2012

 

- April
     -
27-04-2012
- Oktober
     -
07-10-2012
 

 

Op deze pagina is de bouw van mijn baan in dagboekvorm worden beschreven. Elke keer wanneer ik wat gemaakt heb zal ik het hier melden en als het interessant genoeg is vergezeld met een foto. De gebruikte technieken en dergelijk zal ik apart beschrijven op de bekende pagina "Bouw ervaringen".

Augustus 2004

 
30-08-2004 

Afgelopen weekend ben ik weer begonnen met werken aan het remise terrein. De ruimte tussen de sporen moet worden opgevuld met klinker bestratingsplaten van Kibri. Maar om deze op de juiste hoogte te krijgen van de railstaven moet de ruimte onder de plasticplaten worden opgevuld met balsahoutstroken van 3mm dik. Samen met de platen is dit 4,5mm en daardoor blijft er 0,5mm over als ruimte voor de railstaaf. Dan raken de wielen de bestrating niet en daardoor is de kans van ontsporingen en slechte stroomafname voor de verleden tijd. Dit heb ik namelijk niet gedaan bij de eerste module en tot nu toe geeft het veel problemen. Veranderen lukt niet meer, dus een goede les voor de volgende keer. 

De normale bestrating zal niet tot de rails zelf lopen, want dat is in het echt ook niet. Normaal gesproken zit er een rand van stenen tussen de railstaven en de normale bestrating. Om dit na te bootsen gebruik ik de vulstukken uit de Pola-remise, want deze hebben al het goede oppervlakstructuur en zijn nog redelijk te buigen in de bochten en bij wissels. Een nadeel is dat ik niet genoeg heb, maar dat ben ik al aan het regelen, anders hoor je het nog wel. Om dit verhaaltje een beetje te verduidelijken een tekening met wat ik bedoel: 

 

Hier zie je de vulstukken van hout, Pola en een klein beetje bestrating van kibri. Ook het landschap buiten de remise is opgehoogd met hout, omdat daar dezelfde Kibriplaten gebruikt zullen worden.

September

 
06-09-2004 

Zelfs met het mooi weer van de afgelopen dagen ben ik weer aan de slag geweest met mijn baan. Als eerste heb ik de railstaven van een roestbruinen kleur voorzien, met behulp van een kwast. Ik heb verf gebruikt van Tamiya met het nummer "XF-52 Flat Earth". Deze verf is normaal op waterbasis, maar aangezien waterachtige verf niet houd op staal, heb ik het onverdund opgebracht. Met een kleine kwast heb ik alle railstaven geverfd die in een ballastbed gaan komen. Met name bij de wissels goed uitkijken, want tussen de wisseltongen mag geen verf komen. N een uurtje of 3 was het droog en toen heb ik met een railgum de railstaven weer schoongemaakt. Proef gereden en alles functioneerde weer als van ouds. 

Verder ben ik nog bezig met het in elkaar zetten van een Pola bouwpakket wat een hoekhuis moet worden. De begane grond wordt voorzien van een interieur en dat is nog vrij veel werk, daarom is hij nog steeds niet af. Hieronder vind je de foto's ervan: 
 

De geverfde railstaven met tamiyaverf. Een bekend hoekhuis van Pola nog in de bouw. In de etalages bevind zich een kapper en een antiekzaak.

 

27-09-2004 

Ik heb mijn plannen weer eens gewijzigd en dat heeft geresulteerd in de bouw van een derde module. Ik ga de baan in zijn geheel afmaken en daarbij komt ook nog eens een schaduwstation. De materialen heb ik al in huis, dus deze zal komende maanden gereed komen. 

De 3e modulebak heb ik afgelopen weekend gebouwd, waarvan ook een foto is gemaakt. De achtergrond staat nog in de grondverf, maar deze zal volgend weekend worden bevestigd. Verder moet er nog een hoop worden gezaagd en getimmerd, voor dat het ergens op gaat lijken. 
De polavulstukken zijn onderweg en zodra deze binnen zijn, kan ik ook weer aan de slag met de remise. Tot die tijd moeten jullie het even doen met een foto van mijn nieuwe (kale) modulebak.

Voor een grotere weegave op de afbeelding klikken.

Oktober

  
10-10-2004 

Er is weer een hoop gebeurt de afgelopen 2 weken. De derde module is nu voorzien van de geplande sporen, maar zonder de keerlus. Dit was helaas niet mogelijk met het voorhanden railmateriaal. De wissel is dit keer van Peco Setrack (code 100), want hij ligt in de hoofdbaan op zicht. Hier moet je het natuurlijk niet hebben dat trams blijven steken of zelfs ontsporen. Achteraf gezien had ik deze wissels op mijn gehele baan moeten gebruiken, want het heeft mij wel overtuigd, van prijs/kwaliteit verhouding.

 

Doordat de keerlus is vervallen, heb ik een schaduwstation in de bouw, waar dan de nieuwe keerlus op komt. In plaats van één lus worden het er 3. Door dit kan bij binnenkomst van een tram een andere vertrekken. Hierdoor komt een beetje diversiteit is het rijbedrijf. Verder worden alle ongebruikte hoeken van het schaduwstation gevuld met opstelsporen, want daarvan heb je nooit genoeg. Hiernaast vind je het huidige schaduwstation en de uitgebreide versie, gepland volgend jaar.  
 

 

 

  Dit is het uitgebreide schaduwstation met meer opstelmogelijkheden.

Verder ben ik bezig geweest om de straten in het wegdek te laten verzinken. Doormiddel van de directe omgeving te verhogen, krijg je straatspoor. Nu heb ik deze methode al eens beschreven bij "Bouw ervaringen", maar nu ga ik hem ook echt toepassen. Op de onderstaande foto's kun je het resultaat zien van de verhogingen. De ruimte tussen het hout en de railstaaf word uiteraard nog opgevuld met gips, maar dat volgt later. 

 

De nieuwe Pecowissel voor de aftakking naar de remise. Er is hier een halte gepland en daarvoor word even met de K5000 getest of het wel past.
 
De overgang tussen straatspoor en vrije baan. Ook hier zie je de overgang tussen straat en spoor.
 

Een mooi overzicht van de hele baan met duidelijk zichtbare sporen. Het inrijspoor naar de remise loopt gedeeltelijk parallel aan de hoofdbaan.

 
Als laatste heb ik nog gewerkt aan een achtergrond voor de baan, maar daarmee heb ik enig opschudding gezorgd onder de medebewoners in het huis. Aangezien de baan in het midden van de zolder staat was de bevestigde achtergrond een gigantische afscheiding geworden. Ik probeer iedereen nog te overtuigen van het nut ervan, maar hoe het afloopt....... 

November

 
07-11-2004 

Na een paar weken gevuld met andere bezigheden, ben ik weer verder gegaan met de bouw van de baan. Intussen had Eurospoor al plaats gevonden en daar heb ik een Vollmer stadskerk gekocht voor de derde module. Deze zit bijna in elkaar, dus hij komt de volgende keer wel op de foto. Bij mijn lokale treinenzaak "de Wapstad" heb ik twee pola stadshuizen gekocht en één daarvan is zelfs al af. Op de foto's hieronder kun je hem alvast zien. 
Verder heb ik stoepplaten en klinkerplaten gekocht om de wegen aan te leggen. De tweede module is zo goed als, voorzien van stoepen en een groot deel van de remise is zelfs al bestraat. Het liefst had ik dit in één keer afgemaakt, maar meer klinkerplaten hadden ze niet op voorraad. Even geduld dus. Op de onderstaande foto's kun je een beetje zien hoe het is gevorderd en hoe het ongeveer eruit komt te zien. Maar nog mijn excuses voor de mindere kwaliteit foto's, het was een beetje donker op zolder. 
 

Het remiseterrein is al gedeeltelijk voorzien van klinkers. Deze moeten uiteraard nog geschilderd worden. Aan de achterzijde van dit huizenblok komt een binnenplaats met een autowerkplaats.
 

Mijn nieuwe stadshuis met een autowerkplaats. De klinkerstraat van de achterweg gaat naadloos over in het asfalt van de hoofdstraat.

 
 
15-11-2004 

Deze week ben ik in de weer geweest om de overige railstaven en bielzen te schilderen. Op zich een klein klusje, alleen was mijn verf weer halverwege op. In ieder geval is nu alles was als vrije baan komt geschilderd. Natuurlijk moeten de verfresten weer worden verwijderd en om te controleren of het goed is heb ik met een tram het nieuwe traject bereden. Op de foto hieronder kun je het zien.  
Ook heb ik het perron achter de remise gemaakt en meteen getest op het buitenprofiel van de tram. Deze test is positief verlopen en dan kan de bestrating en verlichting erop worden aangebracht. Dit gebeurt pas na het ballasten, anders beschadig je de boel met al het houtlijm voor het grind. 

Verder is de remise weer iets verder bestraat met de pola randen en kibri klinkerplaten. Hier en daar moeten wat kleine gaten worden gedicht met plamuurmiddel, maar het ziet er nu al goed uit. 

Ik heb nog een foto van één van mijn nieuwe aanwinsten, namelijk een Weense reclametram. Er moet nog een hoop aan gebeuren om er een echt werkend model van te maken, maar dat volgt later. Ik zal de komende tijd wel een aparte pagina maken over deze modellen en eventuele verbouwingen. Nu kan je alvast een foto zien waar hij met zijn moderne tegenhanger staat te wachten op de remisebuitensporen. 
 
 

Nieuw en oud naast elkaar. Een groot gedeelte aan de voorzijde is al bestraat.
 
Proefritten voor de halte "Domplatz" met een gereviseerde roco tram. Alle zichtbare sporen en bielzen zijn roestbruin geschilderd. 

 

December

 
25-12-2004 

Na een lange onderbreking vanwege omstandigheden ben ik weer een stuk opgeschoten met de baan. Allereerst heb ik met gips (Knauf Rotband) de rails ingegipst. Dit is (vind ik) het meest vervelende klus van de baan, want het is moeilijk om een perfect resultaat te krijgen. Door een foutje had ik de verkeerde gipssoort gebruikt, waar namelijk kleine zandkorrels in zaten verwerkt. Met gevolg dat het niet glad te schuren was. Met een schroevendraaier is het weer verwijderd en met een nieuwe laag gips is het weer herstelt.  
Gips heeft helaas de eigenschap om iets te krimpen zodat er een kleine dip ontstaat tussen de railstaaf en het wegdek. Met wat vloeibaar plamuurmiddel van Albastine is dit euvel wel weer verholpen, maar het blijft toch zichtbaar. Hieronder zijn wat foto's van het ingipsen: 
 
 

Het grof gieten van het gips en daarna afstrijken zodat het glad word. De hele voorstraat is ingegipst
 
Door een klein denkfoutje moest er ook gips komen zonder een plankje als schot. Het vullen van de tussenruimtes. 

 
Na een volle week drogen en eindeloos bijschuren, was het dan ook eindelijk af. Door de straten te schilderen met Heki stratenverf kreeg het gelijk een beetje resultaat. Je zag perfect alle mislukte stukken zitten, maar het was te laat om ze nog te repareren. De Heki verf is met een roller aangebracht en is binnen een uur al goed droog. Door het te schuren met heel fijn schuurpapier krijgt het zijn typische asfalt uiterlijk met veel kleurvariatie. Ik had nog wat afwrijfsymbolen van Busch over en deze zijn gelijk aangebracht op de voorstraat. Het ziet er meteen een stuk beter uit, al zeg ik het zelf.  

De lantarenpalen had ik al gekocht op de "Houten" beurs en konden dan ook eindelijk geplaatst worden. Nog niet aangesloten, want de elektra volgt later. Tijd voor het gras. Van Woodland heb ik een aantal jaren geleden een superzak met gemixt gras gekocht en kon gelijk worden aangebracht. 
Met houtlijm op een spatel werden de begroende delen ingesmeerd om vervolgens te worden bestrooid met gras. Goed aandrukken en na een dag zit het vast. Daarna de stofzuiger op zijn zachtste stand erop zetten en dan de kale plekken weer goed opvullen. Het eindresultaat ziet er dan nog wat eentonig uit, maar er moet dan ook nog het één en ander gebeuren. 

Ondertussen heb ik ook nog het ballast gestrooid tussen de bielzen. Ditmaal ook van Woodland, uit zo'n superzak. Eerst werd het grind zo mooi mogelijk tussen de bielzen verspreid, daarna word het bevochtigt met water (met een paar druppels afwasmiddel) om de oppervlaktespanning te verlagen. Een 1 op 1 mengsel van water en houtlijm werd vervolgens erop gedruppeld en na een dag zat het vast. Het is dan wel wat donkerder van kleur geworden en het grind ligt niet zo perfect meer als het gestrooid was, maar het ziet er goed uit. 

Het perron (Halte Domplatz) heeft ondertussen een rand gekregen en de zijkanten zijn grijs geschilderd. De hekjes en de lantarenpalen en ook al aangebracht. Langzaam begint het erop te lijken. 

 

 Het overzicht van de baan met aangebrachte begroening en links de stadskerk op een nog te verhogen plein.

 

Hier komt nog een halte, vandaar de brede straat. Aan de linkerzijde komt een plein met een stadsfontein. De begroening geeft gelijk wat kleur aan de straat.
 
De overgang tussen straatspoor en vrije baan. De overgang tussen de 2 modules moet nog worden verbeterd. Een stukje gips was afgebroken in de straat.
 
De aftakking naar de remise is keurig ballast. Het perron is voorzien van een rand en lantarenpalen.
 
Een klein stukje vrije baan bij het plein De achterzijde moet nog voorzien worden van gras en dergelijk.
 
De stoep ligt nog los, maar word iets onder de railstaaf vastgelijmd voor een mooie oversteek.

 

Januari 2005

 
09-01-2005

Het schaduwstation had ik al een tijdje gereed, alleen waren er problemen met de stevigheid en de plaatsing. Het railplan is uitgevoerd zoals op de afbeelding hiernaast, maar nog zonder spoor 1 voor de 2 assers. De beginwissel ligt er al, dus dit zal in de komende maanden worden aangelegd.  

Als railmateriaal is gekozen voor fleischmann modelrails, want deze zijn erg goedkoop te krijgen op beurzen en aangezien het schaduwstation toch uiteindelijk achter een achtergrond gaat verdwijnen, is dit niet hinderlijk zichtbaar. 

Op spoor 2 en 3 is plaats voor twee 8 assers achter elkaar, maar door het ontbreken van een relais-schakeling zal dat nog niet voorkomen.

 

De sporen zijn iets ruimer gelegd, zodat er tussen nog plaats is voor eventuele schakelingen Het is gebouwd als een klaptafel met 2 poten, want na het gebruik moet het snel worden afgebroken. (doorgang naar de vriezer)
 
De verbinding is momenteel met een lijmklem, maar er wordt aan iets beters gewerkt. Nog lekker veel ruimte over voor extra opstelsporen. 

April

 
03-04-2005 

De laatste tijd ben ik meer bezig geweest met mijn trams dan met de baan, maar er is toch nog het één en ander gebeurd. 
De tweede module is voorzien van bovenleiding, althans de hoofdbaan. Helaas bleken de geboorde gaten voor de paaltjes net iets te ruim te zijn, zodat ze nu niet stevig staan. Ik zit nog te twijfelen of ik nieuwe gaten zal boren, of de palen gewoon zal vastschroeven. Functioneel hoeft het niet te zijn, want ik ga niet met bovenleiding rijden. Te gecompliceerd en ook zeer storingsgevoelig. 

De bestrating in de remise is ook weer een stukje verder af. De hoofdbestrating naast de sporen is compleet en nu nog alleen de stroken tussen de railstaven. Op rechte stukken is dit geen probleem, maar bij bogen is het flink snijden en vijlen. De eerste wissel is op deze manier ook ingebed en zal als voorbeeld gaan dienen voor de andere wissels. Helemaal aansluitend zal het niet worden, want de gebruikte wissels hebben uitstekende mechanische delen. Door alles maar in de kleur van de bestrating te schilderen, hoop ik dat het minder zal opvallen. 

Verder heb ik de bestelde Conrad wisselmotoren binnen en de bijbehorende tuimelschakelaars. Hiermee ga ik nog wel even experimenteren voordat ik ze definitief vastzet onder de baan. 
 

De remise is al een stuk verder bestraat. Op spoor 4 staat mijn nieuwe Gotha uit Dresden. Eindelijk de eerste ingebedde wissel. Deze methode ga ik ook voor alle andere wissels gebruiken.
 
De bovenleiding is gereed gekomen en de zojuist rijvaardig gemaakte Roco rijd zijn eerste testrondjes.

 

 
17-04-2005 

Het heeft een tijdje geduurd, maar nu eindelijk zijn mijn wissels gemotoriseerd. Zoals ik al eerder heb geschreven, worden de wissels aangedreven door ondergrondse Conrad wisselmotoren. 
In het zakje met onderdelen zat ook een boormal om de motor vast te schroeven. Eigenwijs zoals ik ben, heb ik dit niet gebruikt en gekozen voor secondenlijm. Uit ervaring weet ik dat op zijn kop twee evenwijdig gaten boren niet mijn sterkste kant is en daarom ben ik maar met secondenlijm aan de slag gegaan. Het voordeel hiervan is dat ik achteraf (wanneer ik zin heb) de motor als nog met de schroefjes kan vastzetten. 

Over de werking kan ik heel kort zijn, want het is niet meer dan een hefboompje wat heen en weer gaat. De wissel word snel met een flinke tik omgezet. Dat komt eigelijk de bedrijfszekerheid wel ten goede. De motoren zijn nog niet aangesloten, want daarvoor moet ik nog een schakelbord gaan maken. Dit wil ik in één keer goed doen en dat word dan ook een project op zich. 

De foto's: 
 

De wisselmotor van de bovenzijde. Het was wel krapjes in de wisselstraat voor de remise.

Mei

 
22-05-2005 

De afgelopen weken heb ik besteed aan het uitsnijden van stoepplaten om de remise te bestraten. Doordat dit het meest vervelende werkje is van de gehele baan, heb ik dit vaak uitgesteld. Rechte stukken snijden voor tussen de railstaven is geen probleem, maar dan de bochten nog en niet te vergeten de wissels. 

Met behulp van zelf geknipte papieren mallen heb ik alle gebogen delen uitgesneden. Door een vel papier op de rails te leggen en dan vervolgens met een glashamertje tussen de railstaven te drukken, krijg je het verloop van de bocht. Vervolgens snij of knip je dit uit en bewerk je het net zo lang totdat het feilloos tussen de railstaven past.  

Hieronder vindt je de foto's van het resultaat en daarbij moeten ik nog even opmerken dat de platen tussen de railstaven nog niet zijn vastgelijmd. Voor de verandering heb ik de remise vol gezet met trams die nog niet zo vaak op deze site hebben gestaan. 

 

Een overzicht van de bestrating in de remise. Je kan hier goed zien dat het geheel uit heel veel losse plaatdelen bestaat.
Een line-up van de wat nieuwere modellen uit mijn verzameling.

  

Juli

 
01-07-2005 

De remisebestrating is eindelijk van zijn grijze plastickleur afgeholpen en is nu lichtbruin geworden. Om de structuur van de stenen goed zichtbaar te houden heb ik het geverfd met airbrushverf met behulp van een brede kwast. Later zal ik nog met een andere tint de stenen wat laten oplichten, zodat het geheel nog realistischer zal worden. 

Tussen de railstaven in het normale straatspoor liggen nu ook platen, zodat de weg als geheel doorloopt. De platen zijn al geverfd, maar dat zal nog een keer overnieuw worden gedaan. Het was een flinke klus om de wissels van beplating te voorzien, want dat blijft passen en meten. Maar het is gelukt. 
Als je het straatspoor van bovenaf zou bekijken, zie je de bielzen ertussen zitten van de flexibele rails. Om dit te verdoezelen heb ik de ruimte tussen de bielzen opgevuld met houtlijm en het geheel een grijze kleur gegeven. Persoonlijk ziet het alweer een stuk beter uit. 

De achterstraat heeft 5 nieuwe huizen gekregen en dit maal de volledige Auhagen stadshuizenserie. Het zijn relatief smalle huizen, maar passen helemaal binnen de rest van de bebouwing. Op de foto kan je ze goed zien. 

Tot slot ben ik begonnen met de autowerkplaats om daar een soort binnenhof te crieëren. Na deze zomervakantie zal ik daar mee verder gaan, maar eerst eventjes van de zon genieten in het buitenland. In September zal ik weer aan de baan gaan werken, dus eventjes een zomerstop. (het is ook zo warm hier op zolder) 
 

De remiseterrein is op kleur gebracht en het straatspoor is aangelegd. Ook zie je hier de nieuwe huizen Het bruine kleurtje staan wel goed als bestrating.
 
De grote achterstraat is voorzien van wegmarkering. Op het het kale stuk asfalt komen nog parkeerplaatsen. De werkplaats zal volledig ommuurd worden met een mooie ingangspoort.

 

December

 
03-12-2005 

Na een lange tijd ben ik weer aan de slag gegaan en dit maal met de bovenleidingpalen op de 2e module. De remise krijgt net zoals in het echt bovenleiding die tussen portaalmasten word opgehangen in plaat van enkele palen met uitligger. Na lang meten met stokjes en andere frutsels heb ik de ideale verloop gevonden voor de draad en dat bepaalde de opstelling van de masten. Zoals op de foto's te zien heb ik de masten definitief geplaatst en het is wachten op de draad. 

Ook de derde module heb ik van enkele bovenleidingmasten voorzien en dat is van het moderne type met de dubbele uitlegger. Mijn hofleverancier "de Wapstad" in Rijswijk had helaas niet alles meer op voorraad en het is bij drie palen gebleven. Maar het geeft nu al een goede indruk hoe het eruit komt te zien. 

Aan de wegen is ook gewerkt, want een groot deel van de baan is nu van wegmarkering voorzien. Met behulp van Busch afwrijfstrepen en pijlen is de weg nu realistisch weergegeven. Een hele planning gaat vooraf want het moet wel allemaal kloppen qua rijbanen en richtingen. 

Het plein tussen de grote weg en de huizen in krijgt een grote boom met daarom heen allemaal terrasjes. Een fontein met wat bankjes erbij zal het geheel completeren. Zoals je op de foto's kan zien is dit een indruk van hoe het later eruit komt te zien, want alle onderdelen zijn nog niet geverfd en geplakt. Samen met oude lantarenpalen en een grote Preiser bevolking die zal plaats nemen aan de tafeltjes, zal dit een gezellig stadsplein worden. 

De huizen op de achtergrond worden ook nog steeds uitgebreid, maar dat verloopt nog niet zo vlotjes. Een aantal huizen op de derde module worden namelijk aangepast vanwege de hoogte en breedte verschillen met de overige huizen op de baan. Vooral het merkt Vollmer maakt de stadshuizen veel te klein en dat is zonde, want het zijn mooie modellen. Door het toevoegen van extra etages en twee dezelfde naast elkaar te zetten probeer ik er één geheel van te maken. 
 

De nieuwe bovenleidingpalen in de remise zijn definitief vastgezet. Het was nog een hele puzzel om het passend te maken voor de rijdraad.
 
Ook zijn er enkele gebouwtjes op het remise terrein bij geplaatst.  Het stadsplein met zijn grote fontein.
 
De parasollen zullen nog van allerlei kleuren worden voorzien. De tram en de bus krijgen hun eigen baan om langs de halte te kunnen staan.
 
Het achterkruispunt waarvan de wissel nog niet helemaal is van weggewerkt.


  

Maart

  
04-03-2006 

Bij de treinenzaak vond ik laatst in de rommelbak een set met hekjes voor een Euro. Meenemen dacht ik, want dat komt altijd wel van pas. Rondom de trambaan is het eigelijk wel gevaarlijk voor de bewoners van mijn stad en het kon wel een mooi hek gebruiken. Met secondenlijm heb ik het hek vastgezet en dat was in de keerlus wel nodig. Het plastic verwarmen om het wat buigzamer te maken had helaas een verkeerde uitwerking en daarom heb ik maar de boel onder spanning vastgelijmd. Tot nu toe zit het nog steeds vast. 

De grote achterstraat heeft eindelijk zijn parkeervakken gekregen, zodat de bezoekers hun auto's kwijt konden. Om toch wat levendigheid aan te brengen heb ik om de drie parkeerplaatsen een uitham gemaakt met daarop een grote boom. Langzaam begint de 2e module aardig vol te raken. 
 

De honden op het speelveldje kunnen eindelijk de trambaan niet meer op. Ook de voetgangers kunnen niet meer in de buurt van de tram komen.
Nieuwe parkeerplekken voor de winkelstraat. De eigenaar van deze shop heeft wel een toepasselijke auto. De grote achterstraat komt langzaam tot leven en bij de halte staat een Kato driewagentram.

  

April

  
01-04-2006 

Ik vond het maar eens tijd worden om weer eens wat aan de groenvoorziening te doen op mijn baan. In korte tijd zijn er struiken en nieuwe bomen uit de grond gerezen. Toch oogde het wat saai, alleen groen rondom de trambaan, dus ik ben van plan om wat spoorarbeiders aan de bielzen te laten werken voor wat variatie. Op de foto's heb ik de Preiserpoppetjes tijdelijk neergezet met wat rommel erom heen om te kijken hoe het staat. Het geeft toch wat meer kleur die oranje baanwerkers en de blauwe dixi. 

Om het grote hotelgebouw aan mijn promenade wat meer uitstraling te geven, kwam ik op het idee om zo'n echte luifel ingang te maken met een rode loper eronder. De luifel heb ik uit styreen gemaakt en moet nog donkerrood worden geverfd. De loper heb ik als proef uit papier geknipt, maar hij word later uit iets anders gemaakt zodat hij er beter uitziet. 

Toen ik vorige week in mijn favoriete modelbouwwinkel "De Wapstad" kwam, stond er een grote bak met allemaal gloednieuwe Mercedesen van Herpa, Wikking en Busch. 3,95 per stuk of 3 voor 9,50. Ik heb er gelijk 6 meegenomen, want in een Duitse stad kan je geen Mercedesen genoeg hebben. 

 

Een werkbusje steekt de overgang naar de tramremise over. Deze werkmannen gaan in de toekomst de bielzen vervangen, maar moeten het nu nog doen met op zijn kop liggende tafels.
De ingang van mijn eigen miniatuur Hilton krijgt een echte luifel. De loper word nog vervangen en de luifel krijgt overigens nog een schilderbeurt. 

De werkzaamheden vorderen gestaagd en de werkmannen zijn nog druk bezig. Overigens moet ik ze nog vastlijmen op de juiste plaats en ze staan hierdoor nu nog onbenullig bij.
 
  Bij hoge nood beschikken ze zelfs over hun eigen dixi. Langzamerhand begint het wat groener te worden rondom de trambaan.
 
6 nieuwe Mercedesen staan te poseren bij de remise.

  

September

  
18-09-2006 

Om de haltes duidelijk van elkaar te laten onderscheiden heb ik halteborden geplaatst. Ze zijn naar Keuls voorbeeld, maar met een tikje fantasie erin. De rood/wit/zwart combinatie ziet opvallend uit en ook nog eens modern. De borden zijn op de computer getekend en op fotopapier afgedrukt. Van styreen heb ik een frame gemaakt waar geprinte borden precies inpassen. De bedoeling is ook nog om echte Duitse haltepalen te maken met de grote groen/gele "H" erop. 

De achterstraat is nu eindelijk grijs geschilderd en er kan begonnen worden met het plaatsen van de stenen muren die de autowerkplaats moeten afschermen. Een beginnetje heb ik al gemaakt, maar alles moet nog op maat worden gesneden. Het is een lastig klusje omdat de muren precies op de overgang van de modulebakken zitten. Dus het moet allemaal mooi aansluiten zonder hoogteverschillen.  
 
 

Alle haltes op de baan komen volgens dit voorbeeld eruit te zien. Hier nog een mooi overzicht hoe de haltes zijn ingedeeld.
De achterweg is al mooi grijs, maar krijgt nog wel een vervuillingsbeurt. De autowerkplaats krijgt een stenen muur met een grote toegangspoort.

  

September 2007

  
15-09-2007

Eindelijk beschikt mijn baan over werkende bovenleiding, want dat was wel iets waar ik een lange tijd tegenaan zat te hikken. Gelukkig viel het mee en het resultaat is zeer mooi te noemen. Bij het onderdeel "Bouwervaringen" is meer over de bovenleiding te lezen.

Het voorterrein van de remise is van zijn plasticglans afgeholpen door het te vervuilen. Ik heb de straatdelen eerst met sterk verdunde verf ingewassen, maar dat bleek verkeert uit te pakken. De bruine verflaag die er al onder zat begon raar te doen en het leek wel een uitlopend schilderij. Na lang testen met andere soorten verf, kwam ik uit op Oost-Indische inkt. Deze was behoorlijk opgedroogd in het potje en met een beetje water erbij bleek het perfect te werken. Precies bleef het tussen de voegen zitten en het zag er nog eens goed uit.

De grote kerk op mijn trambaan komt op een verhoogd plein, zoals o.a. in Keulen te zien is. Nu heb ik in het verleden wel met piepschuim een verhoging gemaakt, maar nu was het toch tijd voor het echte werk. In een Duitse bouwmarkt heb ik 5cm dik piepschuim gekocht en precies op maat gezaagd. De zijmuren van het plein heb ik bekleed met Faller Decoflex arcademuren. Deze beschikken over kleine ronden bogen en de arcades in schaal N hadden de perfecte maat. Een deel van de arcades krijgt een galerij met winkels, dit zal leuke doorkijkjes gaan opleveren.

De trap was een grotere uitdaging, maar het is gelukt. Met behulp van de Faller trappenset heb ik een uit 2 delen bestaande brede trap gemaakt die de hoofdtrap naar het plein moet voorstellen. Om de trap toch een indrukwekkender aanzicht te geven heb ik de voorzijde wat breder uit laten lopen. De muren eromheen zijn weer uit Decoflexplaten gemaakt en zullen later nog armleuningen krijgen.

Voor de bestrating heb ik gekozen voor grote schuimrubberen platen van Noch. Deze hadden een mooie structuur, ze waren lekker groot en in verhouding niet zo duur. Ze worden nog wel een keer overschilderd om het een ouder uiterlijk te geven. Op dit moment zitten de platen nog niet vast, want de verlichting op het plein moet nog worden aangelegd. Het plein heeft op mijn baan wel de laagste prioriteit, want dat moet het slotstuk worden van mijn stad. Eerst maar eens alles rondom de trambaan in orde maken.

 

  

April 2008

  
15-04-2008

Er is weer veel gebeurd sinds mijn laatste update van vorig jaar. Dat moet ook wel, want ik heb mijzelf een deadline opgegeven van 31-december 2008 voor het afmaken van de scenery. Wat is namelijk het geval, ik wil met mijn trambaan deelnemen aan Eurospoor 2009. Dat is een langgekoesterde wens  om mijn trambaan aan het grote publiek te tonen en dan heb ik tot de beurs nog 1 1/2 jaar de tijd. Dus dit jaar probeer ik de gehele baan af te maken qua aankleding in in 2009 ga ik de baan volledig digitaal maken voor het automatisch rijden via de computer. 

Maar dit jaar draait het om de aankleding en hieronder vindt je alvast de eerste foto's van wat ik afgelopen maanden gedaan heb. Het valt niet zo op maar er is al voor 500 euro aan Preiser poppetjes in de baan verdwenen. Maar er worden nog zo'n 200 stuks bijgekocht, want een drukke stad heeft immers mensen nodig. Verder heb ik een aantal reclameborden gemaakt langs de straten en is er een bouwput ontstaan aan de voorkant van de baan. 

Dit grote stadshuis heeft zo'n 2 jaar nodig gehad om hem compleet te verbouwen. Wat ik namelijk gedaan heb, is van twee bouwdozen één groot huis gemaakt. Hij is dubbel zo breed en een etage hoger dan het origineel van Vollmer. Je kan aan het dak zien dat het nog niet helemaal af is, maar het geeft alvast een goede indruk.
 
Langzaam komt er leven op de pleinen van de stad. De eerste parasollen zijn opgezet en de cafés heb hun terrassen geopend. Er komen nog veel meer tafels en stoelen, want het moet hier hoogseizoen worden. 
 
De grote boom vormt het middelpunt van het plein en zal in de avonduren worden opgelicht doormiddel van spots. Overdag kan de Preiser bevolking genieten van een biertje, waarbij de tram regelmatig voorbij rijdt.

 

 
Ook de reclame heeft zijn intrede gedaan in de stad en hier staat zo'n nieuw bord bij de remise. De man die op de bus staat te wachten krijgt eerstdaags een echt Duits haltebord met een gele H. 

"Halte Depot, Einsteigen bitte"

 
Er wordt weer aan de weg gewerkt, want er worden nieuwe buizen gelegd. De graafmachine staat al gereed om het gat uit te graven en tot die tijd moet de tram en het autoverkeer de rijstrook delen. 
  
Spitsuur in de ochtend, want er worden met gekoppelde Stadtbahn M trams gereden. In de toekomst wil ik een paar van dit soort combinaties laten rijden, want het ziet er altijd imposant uit. 

Oeps, het verkeersbord rechtsonder is omgevallen.. Ik moet nog een goede oplossing vinden om ze stevig neer te zetten.

 
Ook bij halte Bocklemund is het druk, vele reizigers staan al te wachten op de tram. Hier zie je mijn laatste Kato aanwinst rijden, in de kleurstelling van de stad Siegen. Kato's blijven mijn favoriete trams, vanwege de detaillering en de rijeigenschappen. 

 

Oktober 2008

  
12-10-2008

De werkzaamheden liggen tegenwoordig meer in de details, want de trambaan is voor zo'n 80% gereed. Om te beginnen heb ik alle kruispunten voorzien van stoplichten en deze zijn allemaal geschilderd, zodat de kleuren rood/oranje/groen op elkaar zijn afgestemd. Niet dat iemand er op let, maar dat vind ik persoonlijk een leuk detail. Jammer is dat de stoplichten van Kibri alleen in een duur scenery setje zitten en dat ik 5 doosjes nodig had om alle stoplichten compleet te krijgen. Ik zit nog te denken om in de toekomst echt werkende stoplichten te gaan gebruiken, maar of dat het ooit van komt? 
Op de Faller hekjes was ik een beetje uitgekeken en in Duitsland zie je vaak paaltjes met kettingen ertussen. Nu bestaat dat niet kant en klaar en ben ik opzoek gegaan naar een miniatuurketting. Conrad had zoiets in zijn assortiment, maar dit bleek veel te grof te zijn. Uiteindelijk ben ik bij het Duitse merk Bavaria uitgekomen en zij boden een ketting aan met schakels van 0,2 millimeter. 1 meter lang en zelfs in de kleur zwart voor maar 3 euro. Het ophangen van de ketting is een lastig klusje, maar het effect is geweldig.

   

Heel veel groen is erbij gekomen qua bomen en struiken en door de strategische plaatsing van de bomen krijg je nu echte doorkijkjes. Ook is er voor 500 euro aan poppetjes neergezet, maar het valt niet echt op. Zeker de drukke straten hebben nog flink wat poppetjes nodig, maar deze schaf ik volgend jaar aan. Vroeger schilderde ik ze zelf, maar dat is mij nu teveel werk. Oké, het kost wel wat, maar dat ziet het er ook mooi uit.

Ook zijn er een groot aantal straatlantarens bijgekomen en het totaal aantal lampjes op de baan zit ver boven de honderd. Per module komen er twee transformatoren, ééntje voor de straatverlichting en ééntje voor de huisverlichting. Op dit moment draait de volledige baan op twee transformatoren van 50VA en ééntje heeft het al begeven....

Lange tijd ben ik opzoek geweest naar een leuk elektriciteitshuisje, maar ik heb nooit iets kunnen vinden. Van steentjesplaten heb ik er zelf ééntje gebouwd en het voordeel is dat hij precies past op de plek waar ik hem wilde hebben. Rondom het huisje moeten nog wat ingewikkeld ogende elektriciteitskastjes komen en dan heb ik er weer een leuk tafereeltje bij.

   

Voor de remise ben ik opzoek gegaan naar leuke details zoals pantograven, bielzen, wielen, pallets, containers enz. Ik wil nog graag een kabelrol, maar daar ben ik nog niet voor geslaagd. Aan de bovenleidingmast heb ik een leuk transformatorkasje gehangen en het ziet er ingewikkeld uit. Geen idee waarvoor het is, maar het is een leuk detail. Tevens heb ik ook nog zo'n afspanninginstallatie opgehangen. 

   

Het grootste bouwproject is nog steeds het kerkplein, want hier heb ik in het verleden niet zo goed over na gedacht. Het verhoogde plein is namelijk van massief piepschuim en daar kan je lastig lantarenpaaltjes in vastzetten. Tevens komt er ook een winkelgalerij onder met verlichte winkeltjes. Nu moet alles ook nog bereikbaar zijn, als er een lampje stukgaat. Dit kost enig denkwerk, maar ik heb al een paar ideetjes. De spots die op de kerk staan gericht zijn in de grond verwerkt en dit geeft een erg leuk effect in het donker. Ik zit nog te denken om een soort dimmersysteem te maken zodat ik langzaam van dag naar nacht kan overschakelen.

   

Het meeste werk ik heb ik mijn digitale testbaan gestoken en dit rijd nu zoals het moet. Ik maak liever wat fouten in een testbaan, voordat ik mijn bestaande baan ombouw. Hierover zal ik nog een aparte pagina maken met mijn ideeën en ervaringen over het digitale rijden met de trams.

Op de beurs zal de baan op ooghoogte (1.30m) komen te staan en in een echte presentatievorm compleet afgewerkt met een frieslijst. Nu staat de baan op 1 meter hoogte op schagen en dat betekend een nieuwe pootconstructie ontwerpen. Tevens komt er nog een groot schaduwstation achter met opstelruimte voor 20 trams. Volgend jaar zal het hier op zolder nog wel een bouwput gaat worden qua houten constructies.

Wat ook nog moet gebeuren is de bedrading onder de baan. Deze zit namelijk nog volledig los en een groot aantal lantarenpaaltjes en huizen zijn nog niet eens aangesloten. Ook moeten er nog een aantal stekkerverbinding komen voor de modulebakken, ik zit te denken aan printerkabels. Een schakelbord moet er ook nog komen, maar deze zal ik in eerste instantie heel simpel uitvoeren. De computer neemt immers al het schakelwerk over om de beurs.

Kortom nog genoeg te doen!

 

Maart 2011

  
17-13-2011

De kerstmarkt staat al jaren hoog op mijn wensenlijst en door tijdgebrek is het er nooit van gekomen om hem af te bouwen. De tijdelijke kerstmarkt voldeed aardig, maar had moeite om de beurzen te overleven. Ik had namelijk schuimplaten met straatrelief gebruikt, maar dat brak erg snel af en kon niet tegen een groot aantal lijmsoorten. Het resultaat was dat poppetjes snel omvielen en het schuim aardig beschadigd raakte.
 
   

Tijd voor iets nieuws en dit keer heb ik het beter aangepakt. De hele binnenkant van het plein is verwijderd en met latjes heb ik een nieuw raamwerk gemaakt. Hierop ligt een mdf plaat met daarop Auhagen stoepplaten die ik grijs geverft heb. Het kerstmarkt gedeelte is uitneembaar en hierdoor kan ik thuis gemakkelijk aan de keukentafel aan de kerstmarkt werken. Aan de zijkant van de kerstmarkt staat een groot pand van Vollmer die ik aangepast heb tot een diepte van 3 centimeter. Hierdoor is de overgang naar de achtergrond een stuk mooier.

Op de foto's zie je hier en daar poppetjes en andere attributen staan en deze staan los om een indruk te geven hoe het eruit komt te zien.

   

Op de kerstmarkt staan 24 kerststalletjes waarbij ik zelf 7 gele smd ledjes per huisje op gesoldeerd heb. De binnenzijde van de stalletjes hebben een interieur die bestaat uit echte foto's. Alle kerststalletjes hebben een stekkersysteem van IC stekkers zodat ze afneembaar zijn als ik extra details wil aanbrengen, of als er een ledjes vervangen moet worden.

   

Naast de kerstmarkt zijn er ook 6 kerstbomen aanwezig. Hierin komen 35 ledjes per boom, die de nodige sfeer moeten gaan brengen. De smd ledjes zijn afkomstig van "Ledbaron.de" en worden geleverd met koperlakdraad. Door ze op regelmatige afstand met elkaar te verbinden krijg je een slinger en deze hang je vervolgens in de boom. Qua kosten ontloopt het niet veel met een kant en klare boom van Noch of Busch, maar de zelfbouwvariant is wel vele malen mooier. Een foto van een boom zal ik in het volgende verslag zetten.

 

 

April 2011

  
14-04-2011

De kerstmarkt maakt grote vorderingen en ik heb zojuist alle poppetjes geplakt. Het zijn ongeveer 200 stuks, want een Duitse kerstmarkt is altijd erg druk. Helaas maakt Preiser bijna alle poppetjes in zomerkleding en met een beetje fantasie is het op mijn kerstmarkt erg warm in december. De kerstbomen zijn ook af en ze branden keurig. Ik heb ze bewust niet zo fel gezet, want anders wordt het zo’n kermis.

   

Volgende week ga ik met mijn baan opstap naar Blankenberge in Belgie. Ik zal daar 3 dagen staan in het Casino op de zeedijk, samen met 15 andere banen. Het wordt de eerste keer in Belgie met de baan en ik ben benieuwd. Voor de Belgische bezoekers zal ik mijn Lima GT6 “de Lijn” en de Hödl “Hermelijn” in de remise zetten. De Brusselse Flexity zal ik nog een keer kopen maar de prijs van 300 euro is wel erg aan de hoge kant.

   

 

 

April 2012

  
28-04-2012

Eind vorig jaar heb ik de achtergrond die enkel blauw gespoten was voorzien van wolken. Tijdens de beurs in Luxemburg bleek dat de verf kwetsbaar was en dat daar nog een extra laag vernis overheen moest. Nu had ik al een tijd in de planning staan om achtergrondhuizen erop te plakken en dit klusje kon mooi samen gebeuren. Op de trambaan van René Hoppel (Kreekse Tram Dienst) had ik voor Rail 2012 een aantal  achtergrondhuizen aangebracht en het was direct een succes. Omdat mijn baan een stukje groter is moest er meer afwisseling in de achtergrond komen en heb ik gekozen voor een paar flats en enkele torens. Het resultaat is geslaagd te noemen want er zit ineens echt diepte in de baan. Er moeten nog enkele bomen tussen de laatste rij huizen en de achtergrond geplaatst worden, maar deze zijn helaas nog niet geleverd.
 

   

Merendeel van de huizen op mijn baan zijn gemaakt uit bouwpakketten van Faller, pola, Kibri en Vollmer. Vanuit de bouwdoos zijn deze vrij plastic achtig en hadden dringend een verouderingsbeurt nodig. Met verdunde verf en behulp van de airbrush zijn alle panden ineens 50 jaar ouder geworden en het realisme is toegenomen.
 

   

Daarnaast is het opvallende paarse hoekhuis bij de kerk vervangen door een nieuw exemplaar. Dit betreft hetzelfde pand alleen ditmaal gespoten in echte Duitse kleuren. Uiteraard zit er weer een volledige inrichting in van een café.

   

Op Intermodellbau 2012 heb ik een groot aantal bomen gekocht die de huidige bomen voor een deel gaan vervangen. In de loop der jaren zijn er steeds mooiere bomen uitgebracht en dat draagt mee aan het realisme van de baan. Nieuw is ook dat er bomen op de rand van de baan komen te staan zodat de trams achter de bomen rijden wat een mooier gezicht is. Hieronder zie je bijvoorbeeld de nieuwe boom voor het terras en eentje naast het nieuwe hoekpand.

   

Om de betrouwbaarheid van het schaduwstation te verhogen heb ik de twee belangrijkste wisselmotoren vervangen door servo’s van ESU. Deze hebben namelijk veel meer kracht en houden de wisseltongen stevig tegen de spoorstaven. Mijn Peco wissels geven namelijk stroom door via de wisseltongen en als deze niet goed aansluiten staat er een groot stuk zonder stroom. Met name de Halling oldtimers staan dan precies stroomloos in de wisselstraat.

Op Rail 2012 kwam ik bij een handelaar ledstrips tegen die op een rol verkocht werden. Omdat de prijs onder de 10 euro per meter lag, heb ik 2 meter met een warm-witte kleur gehaald en een meter koud-witte kleur. De ledstrips kwamen gelijk van pas, want deze heb ik in het dak van de remise gemonteerd. Het dak moet afneembaar blijven en hierdoor heb ik een soort sleperconstructie gemaakt zodat in gesloten toestand een stroomverbinding ontstaat.

   

Iets was ik niet in foto’s is uit te drukken zijn de nieuwe geluiden op mijn baan. Naast de kerkklok heb ik nu ook een klokkenspel en zijn er weer nieuwe trambellen toegevoegd.

Voor de gene die niet naar Leverkussen of Manchester kunnen komen, is mijn baan ook dichterbij te bezoeken, namelijk op Eurospoor in Utrecht. De aanmelding is verstuurd en ik hoop dat ik dit jaar weer in de Jaarbeurs te kunnen staan. De bedoeling is dat de Kreekse Tram Dienst van René Hoppel ook komt, zodat we daar naast elkaar kunnen staan.

 

 

 

Oktober 2012

  
07-10-2012

Eurospoor komt steeds dichterbij en ik ben druk bezig met het de laatste aanpassingen. Zo is de bovenleiding voor een deel vervangen, want deze bleef niet meer goed vastzitten aan de bovenleidingpalen. Bij de moderne palen van Sommerfeldt kan je ze niet solderen, omdat ze chemisch zwart gemaakt waren, waardoor niets bleek plakken. Nu heeft Sommerfeldt de palen aangepast en dit gedeelte gelukkig van messing gelaten. 10 palen zijn nu vervangen en er hangt nieuwe bovenleiding tussen. Deze moet alleen nog zwart geschilderd worden.

   

Verder zijn de laatste huizen eindelijk van verlichting voorzien en daarvoor heb ik veel met LEDjes gewerkt. In bijna alle winkeletalages stralen warme-witte SMD ledjes (type 1206) die ik zelf gesoldeerd heb. Je heb er al 100 voor 7 euro en zolang je ze niet op volle sterkte laat branden, verbruiken ze nauwelijks stroom.

Aan de voorkant van de trambaan is het bouwstoplichtje in bedrijf genomen en reageert op de tram. Op het moment dat de tram aankomt rijden, krijgt deze richting groen. Als hij door de wegversmalling is, gaat hij weer op rood en krijgt de andere richting groen. Dit was makkelijker dan de tram voor het stoplichtje te laten stoppen, want dan krijg je een wachtrij met trams. Het stoplichtprintje is van het Hongaarse TrainTronics en is bij Conrad te koop. Dit is één van de weinige printjes, waarbij je de groenfase zelf per richting kan beďnvloeden met een externe schakelaar.

   

Onder de 1e modulebak zat een ringleiding van ijzerdraad en deze is in de loop der jaren gaan oxideren. Zelfs zo erg dat de gesoldeerde draden begonnen los te raken en de nieuwe draden kreeg ik niet meer vast. De volledige module bak is daardoor opnieuw bekabeld en ditmaal met een messing ringleiding.

Afgelopen twee dagen heeft de baan test gereden en er zijn geen storingen waargenomen. Er gaan 50 trams mee voor de vrijdag en op zaterdag komen 50 andere trams te rijden. De zondag wordt een mix van de mooiste trams van de vrijdag en de zaterdag. Op de onderstaande afbeelding heb je een mooie doorkijk vanuit het schaduwstation naar de stad. Voor het testrijden heb ik de achtergrond en de huizen weggelaten. Zo kan je makkelijker zien als er iets fout gaan. Op de bureau foto's zie je alvast de trams voor één beursdag die schoongemaakt moeten worden.

   
     
 

Ik heb nog geen indeling gehad van de deelnemers in de hal, waardoor ik nog niet weet waar ik kom te staan. De bedoeling is dat ik een plek naast de Kreekse Tram Dienst van René Hoppel krijg, zodat we met twee trambanen naast elkaar staan. Wel zo gezellig en voor de tramliefhebber handig, want dan is alles onder handbereik.

Kom gerust langs en stel alle vragen die je heb, want voorlopig wordt dit het laatste Nederlandse optreden van mijn baan. Ik ga nog 4 jaar door met beurzen en dat zal voor 99% in het buitenland zijn. In 2016 zal mijn nieuwe project klaar zijn, waarmee ik weer 5 jaar op stap ga. Meer daarover komt in 2013 als ik hiervoor een nieuwe website ga maken. (tipje van de sluier: trams, Faller Car-System en iets wat boven een rivier hangt)
 

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina