> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
- Dagboek van de bouw 
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
- Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving 
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda  
- Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
-
Wie is Mark

Logboek  |


In dit logboek hou ik bij welke veranderingen aan de site zijn gemaakt en hier worden ook de updates beschreven. 

Datum Update 
   
17-01-16 Sinds de laatste beurs in het Openluchtmuseum in Arnhem (vorig jaar zomer) heeft de trambaan opgeslagen gestaan. Hierdoor was het niet mogelijk om aan de trambaan te werken en werd het een soort hobbypauze.

Volgende maand sta ik met de baan in Goes en hiervoor is hij weer uit zijn winterslaap gehaald. Qua scenerie zal er niets aangepast worden, maar hij gaat met een kleiner schaduwstation rijden. Doordat de hal in Goes dit jaar kleiner is, past de baan niet in binnen de beschikbare ruimte. Aan de achterkant is dardoor geen plaats meer voor tafels voor eventuele reparaties en de koffie & thee.
Maar hiervoor is een oplossing! Zo'n 10 jaar geleden is bij de bouw van de baan het schaduwstation zo ontworpen, dat hij ook met 2 modulebaken minder kan rijden (2 meter lengte). Het is nooit getest en hij gaat op deze manier in Goes zijn première beleven. De bezoeker merkt er niets van aan de voorzijde, maar het schaduwstation heeft in de kleine opstelling plek voor 25 trams ipv 72. Als ik heb proefgereden zal ik foto's maken en plaatsen.
 
08-11-14 Het werd tijd voor een update van tramverzameling, want er is veel bijgekomen in de laatste anderhalf jaar. Om het wat makkelijker te maken wat nieuw is op de site, heb ik een nieuwe pagina gemaakt met puur de aanwinsten. Voor meer informatie en grotere foto's kun je uiteraard in het grote overzicht terecht. Verder is ook een start gemaakt met de busverzameling en de N tram verzameling. Je moet toch iets als je bijna alle gewenste H0 trams in bezit heb.

De beurspagina is aangepast en volgend jaar is mijn baan te zien op "Kleine Bahn ganz gross" in Schwerin. Het wordt een kleine Nederlandse invasie, want naast mijn baan gaat ook de Kreekse Tramdienst, Gemeente Tram Waelstede, Eiland Waan en Paul Sassen.

Het komende half jaar staat in teken van het definitief afmaken van de trambaan, zodat hij in Schwerin echt af is. Er liggen nog zoveel spulletjes en ideeën en dat moet maar eens ingebouwd worden. Daarna start ik uiteraard met mijn volgende baan.

De videopagina is geüpdate met twee video's gemaakt door Wes Kraaijeveld. Het zijn themavideo's met HTM modellen.
 
24-04-14 Na een jaar lang plannen, oermodellen maken en spullen verzamelen is het eindelijk zover en de alternatieve Lima aandrijving genaamd 'SkipMark' is leverbaar. Het project is in samenwerking met Paul Sassen (SKiptram) wat ook de naam verklaard. Op de Lima pagina vind je een overzicht van de bestelmogelijkheden en tevens een bouwhandleiding met veel foto's.
 
05-01-14 Ik heb een update toegevoegd over de verbouwing van een Lima GT6 naar een Großraumwagen. Lees hier meer over op de verbouwings pagina.
 
29-12-13 Door de jaren heen ben ik met veel projecten begonnen en één daarvan was de verbouwing van een Lima GT6 naar een Großraumwagen. Eind 2012 had ik al een Lima Mainz in stukjes gezaagd en nu was het eens tijd om het project verder af te maken. Lees hier meer over op de verbouwings pagina.
 
04-11-13 Het Lima project heeft niet stilgestaan, want er zijn gesprekken met Halling gevoerd en zowel onder de Nederlandse als de Duitse tramliefhebbers is er grote interesse.

Inmiddels zijn er proefmodellen gegoten en je kan de
vorderingen volgen op de project pagina.
 
06-08-13 In mijn verzameling heb ik een groot aantal Lima trams, waar ik nooit mee rij vanwege de slechte rijeigenschappen. Om dit te verhelpen had ik vorig jaar voor mijzelf een project opgezet om alle Lima trams te verbouwen met Halling onderdelen. De onderdelen heb ik een tijd in huis gehad en daarna besloten om op het Beneluxspoor forum een vraag te stellen voor andermans ervaringen. Hier werd goed op gereageerd en heeft geleid tot een gezamenlijk project met Skiptram (Paul Sassen) voor de ontwikkeling van een aandrijving die geproduceerd zal worden door Halling.

Je kan de vorderingen volgen op de project pagina.
 

18-06-13 De trambaan is zo goed als af en het werd tijd voor een nieuwe video. Je kan hem bijna "Rheinberg the Movie" noemen, want door zijn lengte van bijna 19 minuten in HD kwaliteit, kan je mijn baan in detail bekijken. De video is gemaakt tijdens het thuis proefdraaien voor de beurs in Lahnstein. Een groot deel van mijn tramcollectie komt in beeld, samen met leuke shots van de baan. Bekijk hem op de videopagina en ik hoop dat hij bevalt!

Ik heb de beursagenda bijgewerkt, want er zijn een aantal uitnodigingen bijgekomen voor de komende jaren. Helaas geen Nederland, maar dat besluit stond al vast met Eurospoor als laatste Nederlandse beurs. In de tussentijd staat mijn baan opgeslagen en kan er gewerkt worden aan de nieuwe trambaan. Om het moment dat ik wat kan laten zien, zal ik een 2e website openen.
 
12-01-13 De feestdagen zijn voorbij en er is weer tijd voor de hobby gevonden. In de afgelopen twee jaar heb ik behoorlijk wat trams gekocht en ik heb ze nu allemaal op de site gezet bij 'Mijn verzameling'. In de middenkolom heb ik 'Nieuw' bij gezet, zodat ze makkelijk te herkennen zijn. Het zijn namelijk rond de 50 stuks en nu blijft er alleen nog een restant over wat nog niet foto waardig is. Dit zijn met name half afgemaakte verbouwingen en deze pak ik dit jaar weer op. Mijn handen jeuken al!

In Februari sta ik weer op een beurs en ditmaal in Koblenz. Aan het einde van het jaar staat Sedan (Frankrijk) gepland, maar daar is de toezegging nog niet van rond.
 
07-10-12 De Eurospoor staat voor deur en ik heb nog anderhalve week om alles gereed te krijgen. Dit weekend heeft de baan test gedraaid en alles functioneert goed. De baan zelf is nog verder verfraaid met nieuwe verlichting en een deel van de bovenleiding is vervangen. Bij "Dagboek van de bouw" heb ik alles beschreven met tevens een kleine hint naar de toekomst!!
 
02-07-12
De beurs in Leverkussen was een succes en zonder meer de beste locatie waar ik ooit geweest ben met mijn trambaan. Alles heeft daar goed gefunctioneerd en ik heb zelfs nog een Duitstalig interview gehouden met Tram-TV. Kennelijk kom ik nog ergens aan het einde van het jaar op een DVD te staan.
 
Omdat er weinig tijd zit tussen de beurs in Leverkussen (afgelopen maand mei) en het Tramway Festival in Manchester (20/21 juli) heb ik de baan thuis niet meer opgebouwd. Hij staat in losse onderdelen waardoor ik er niet aan heb kunnen werken en alleen de belangrijkste delen heb ik zojuist getest. Na Manchester komt hij weer keurig op zolder te staan en dan gaan de werkzaamheden door. Er komt namelijk een werkende lift aan de voorzijde van de baan en hij moet definitief af komen. Nu is het nog zo'n 90% voor mijn gevoel.
 
Goed nieuws voor de Nederlandse tramliefhebbers, want mijn aanmelding voor Eurospoor is goedgekeurd en ik sta naast Rene Hoppel met zijn Kreekse Tram Dienst. Aangezien René en ik elkaar altijd helpen op beurzen is het nu leuk om ook met de banen naast elkaar te staan. Dus kom langs en er valt weer genoeg te zien en te kletsen!
 
In 2013 staat de beurskalender een beetje op losse schroeven, want ik heb nog geen definitieve bevestiging voor Koblenz (Lahnsteiner Modelbahntage). Verder stond de Duitse trambeurs 'Kleine Bahn ganz Groß' op de planning, maar dit jaar hoorde ik dat Dresden als locatie niet doorgaat. Het zal voor 2013 Nürnberg, München of Salzburg worden. Tot slot ben ik uitgenodigd voor het franse Expometrique in Sedan, maar gezien de Engelse kennis van de organisator, gaat dit nog een hele toer worden....
 
Maar eerst naar Manchester in Juli!
 
28-04-12

Over 2 weken is het al zover en dan sta ik met mijn trambaan in Leverkussen (Keulen). Ditmaal is het een schitterende locatie in een oud museum. Bekijk vooral even de foto’s van de vorige tentoonstelling.

Aangezien het niveau op de deze tentoonstelling aan de hoge kant is, moest er wel wat worden aangepast om mijn baan daar geschikt voor te maken. In de afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het verouderen van de huizen dmv een airbrush en ook is de achtergrond vernieuwd. Het is nu een wolkenlucht met daarop nog een extra dubbele rij achtergrondhuizen waardoor de baan veel meer diepte heeft gekregen.

Tevens ben ik op Intermodellbau geslaagd voor nieuwe bomen die veel realistischer ogen dan wat ik nu gebruik.
Ook is het paarse hoekhuis eindelijk vervangen door een nieuw exemplaar wat volledig gespoten is in een authentieke Duitse kleur. Kortom, de baan heeft een upgrade gekregen. Ga naar het dagboek voor foto’s en uitleg.

Goed nieuws is dat ik dit jaar weer ga inschrijven voor Eurospoor in Utrecht, zodat mijn baan ook weer eens dicht bij huis te bekijken is. Als de aanmelding succesvol is, zal ik het direct melden.

De videopagina is geupdate met video's die door beursbezoekers zijn gemaakt van mijn baan
 

04-02-12 Ditmaal heb ik een zeer grote update voor mijn website om de achterstand van de laatste jaren in te halen. Er zijn in totaal meer dan 140 nieuwe foto's geplaatst.

Bij het onderdeel "Foto's van de Baan" is het volgende bijgekomen:

- Foto's van de trams in de stad (deel 1 & 2)
- Sceneryfoto's
- Overzichtfoto's in panoramastijl

Bij het onderdeel "Technisch gedeelte" heb ik een stukje geschreven over de bedieningkast van de trambaan.
 
 

01-01-12 Ik heb weer de tijd gevonden om mijn website te updaten en ik heb ditmaal het uiterlijk van de site aangepast. De kleuren zijn allemaal iets donkerder geworden en het grote menu is aangepast voor de leesbaarheid. Alle pagina's op de website gaan een update krijgen want de meeste zijn zo'n 8 jaar geleden geschreven.

Als start is de pagina van het baanplan geupdate waarbij nieuwe tekeningen zijn gemaakt en waar het schaduwstation wordt beschreven.

De pagina vraag en aanbod is aangevuld met tramzaken waar naar ik opzoek ben.

2012 wordt een jaar waarbij mijn trambaan ook weer in europa te bezichtigen is en daarvoor heb ik de beursagenda geupdate.
 

14-04-11 De kerstmarkt is bijna af en je kunt de vorderingen bij het "Dagboek van de bouw" bekijken
 
17-03-11
De trambaan wordt voordurend uitgebreid en verbeterd, alleen ontbrak de tijd en de zin om het ook op de website te vermelden. Aangezien ik het zelf ook altijd leuk vind om andersmans bouwverslagen bij te houden, heb ik besloten om dit weer actief op te pakken. Je vind het eerste verslag van dit jaar bij "Dagboek van de bouw"
 
08-02-11 Het is ondertussen alweer 2011 en mijn eerste nieuwe aanwinst is binnen, namelijk het Randstadrailmodel van Halling. Ik heb er een video van gemaakt. Tevens heb ik nog een oudere video gevonden van mijn tramseinen en deze heb ik ook geupload naar Youtube.

Veel kijkplezier op de videopagina!
 

28-10-10
Afgelopen weekend heb ik met mijn trambaan op de beurs "Trammeland" gestaan in Boven Leeuwen. Het was uniek omdat alle bekende bouwers aanwezig waren. Normaal spreek je ze alleen per email, maar het was leuk om ze nu ook in het echt te ontmoeten.

Mijn trambaan heeft uitstekend gewerkt en het automatische rijden via de computer is betrouwbaar genoeg om twee beursdagen te draaien zonder al te veel problemen.

Ik heb helaas geen foto's gemaakt, maar wel een video van alle trambanen. Het zijn er zelfs twee geworden want Youtube heeft kennelijk een grens van 15 minuten per film. Je vind de video's terug op de video pagina.

Een beurs verlaat ik meestal niet met legen handen en ditmaal heb ik bij Rolf Hafke een mooie Halling Reko gekocht in de crème/oranje kleurstelling. Deze zal eerstdaags op de site geplaatst worden.

De volgende beurs wordt Blankenberge in België en dat vind plaats in het paasweekend volgend jaar. Hiervoor ga ik weer de nodige aanpassingen maken in mijn baan en het is nu tijd voor een vernieuwd kerkplein met de definitieve kerstmarkt. Ook zullen al mijn stoplichten echt gaan werken. Verder zal de plasticglans van de gebouwen verdwijnen, omdat alles vervuild zal worden en mijn paarse hoekhuis krijgt een vervanger. Dus er is weer genoeg te doen in de komende maanden!

 

13-09-10

De zomerstop is weer voorbij en sinds enkele weken ben ik weer hard aan de slag gegaan. De maandelijkse voortgang zal vanaf volgende update weer op de site vermeld worden.

Natuurlijk zijn er weer een hoop nieuwe trams bijgekomen en ditmaal een update van de laatste 22 nieuwe aanwinsten. Ze zijn niet allemaal even spectaculair, maar ook de goedkope modellen zijn leuk om te hebben.  Je vindt ze met foto’s bij “Modeltrams: Mijn verzameling”:

- Roco GT6 Karlsruhe
- Lima GT6 Afri Cola
- Halling Flexity Innsbruck
- Halling TW2000 FFN reclame
- Halling Frankfurt U5 Bornheim reclame
- Halling NGT6 Danzig
- Halling M8D Bielefeldt
- Halling K4000
- Halling Cityrunner Graz
- Halling Cityrunner Graz Minicosmos
- Hödl Combino Erfurt 3 delig
- Hödl Combino Erfurt 5 delig
- Hödl Combino Augsburg 7 delig
- Hödl NGT8 Werder Bremen reclame
- Hödl Oldtimer Freiburg
- Navemo Muritram
- Stängel Oldtimer Mälmo
- WLN Type N
- WLN Type N Badner Bahn
- Trix schoonmaakwagen
- Hamann Bovenleiding montagewagen
- Beka Kleine Hecht 

Over +/- 5 weken (23/10-24/10) is mijn trambaan weer te zien in Nederland en dat is op de beurs “Trammeland” in Boven Leeuwen. Een uniek evenement waar alle bekende trambanen, diorama’s en bouwers bij elkaar zijn.

 

24-05-10 Ditmaal heb ik een grote update namelijk 3 nieuwe video's van mijn trambaan die ik opgenomen heb op Intermodellbau. Omdat het schaduwstation behoorlijk populair was heb ik hiervan 1 aparte video gemaakt. Je vind de video's terug op de videopagina.

Aangezien mijn baan tegenwoordig digitaal bestuurd wordt, heb ik een pagina gemaakt waarin ik uitleg welke systemen ik gebruik en wat mijn bevindingen hiervan zijn.
Je vind dit artikel bij:
Technisch gedeelte

 

09-05-10 Intermodellbau 2010 is voorbij en het was een zeer geslaagde beurs. Na een groot aantal technische verbeteringen sinds Eurospoor, heeft de baan het perfect gedaan. Het toegevoegde stadsgeluid was zeker een aanwinst en de trambellen waren door de hele hal te horen.

Tijdens de beurs heb ik foto's gemaakt van de trambaan en deze zijn te vinden op de
fotopagina.

Mijn artikel over de digitale besturing is af en ik moet nog enkele foto's ter illustratie maken. Bij de volgende update van de website zal dit artikel te lezen zijn.

De volgende beurs waar mijn trambaan te zien zal zijn is:

"TRAM(ME)LAND" te Boven Leeuwen. Dit zal de eerste Nederlandse trambeurs worden en er is al een deelnemerspagina op internet verschenen:

"23 oktober 2010 - TRAM(ME)LAND - 24 oktober 2010"

 

30-03-10 Over twee weken (14-18 april) is het zover en dan ga ik met mijn trambaan naar Intermodelbau 2010 in Dortmund.

Sinds Eurospoor is de baan natuurlijk weer verbeterd en het is nu met name op technisch gebied. De bezetmelding is aangepast en er is een nieuwe pc die de baan gaat aansturen. Met het testrijden is gebleken dat het nu zelfs uren kan rijden zonder storingen.

Het wagenpark is ook uitgebreid en er zullen 70 trams beschikbaar zijn. Per dag zullen er 35 tram rijden en zo heb je iedere dag toch iets anders om naar te kijken.

Verder is er een nieuwe dimensie aan de baan toegevoegd en dat is namelijk geluid. De baan is voorzien van stadsgeluiden en de kerk laat het geluid horen van de Kölner Dom.

Onder de tramhalte zit een luidspreker verstopt die elke tram van het juiste belgeluid voorziet. De computer doet dit automatisch, maar via een handregelaar kan dit ook zelf oproepen worden.

Nu ik vaker naar beurzen ga met mijn baan, heb ik een nieuwe pagina in het leven geroepen "De beursagenda".
Hier staat een overzicht van waar mijn baan te zien zal zijn in de komende jaren.

Tot Intermodelbau in Dortmund!

 

09-01-10 Een grote wens van mij was om al mijn trams eens goed op de foto te zetten voor de website. Nu heb ik in de afgelopen jaren verschillende camera's en fotostandpunten gehad en het het tramoverzicht werd er niet mooier van. Daarom heb ik twee weekenden opgeofferd om alle trams opnieuw op de foto te zetten.

Het resultaat kan je zien op de pagina "Mijn verzameling". Tevens heb ik de pagina opnieuw ingedeeld met grotere foto's. De laatste update op deze pagina was begin vorig jaar en sindsdien zijn er veel trams bijgekomen:

Lima GT6 KaDeWe
Lima GT6 Zürich
Lima GT6 Rheinbahn
Lima GT6 Bochum Partytram
Roco GT8 Keulen rood-wit
Halling GT4 Halle rood-wit
Halling GT4 Augsburg
Halling GT4 Stuttgart Museum
Halling GT4 Stuttgart oude uitvoering
Halling GT4 Reutlingen
Halling GT4 Freiburg in het crème
Halling GT4 Neunkirchen
Halling GT4 Neunkirchen met Volksbank reclame
Halling VRT (Vienna Ring Tram
Halling ULF B met UITP reclame
Halling TW6000 Klimabahn
Halling NGT8 Dortmund
Halling Variobahn Nürnberg
Halling Variobahn München
Halling M8D Bielefeld met Stadtwerke reclame
Halling M8D Bielfeld met Arminia reclame
Halling NGT8-DD Messstrassenbahn
Navemo Cobra VZB
Navemo Cobra Glattalbahn
Navemo Cobra UZH
Navemo Tram 2000 met Be4/4 bijwagen
Navemo Tram 2000 Intercity uitvoering
Kato met Martini reclame
Kato werkwagen oranje
Hödl Combino Freiburg
Alfred Riess 11G (nog niet af)
Marklin schoonmaakwagen
 

30-11-09 Afgelopen weekend heb ik Rijswijk gestaan met René Hoppel met zijn trambaan "De Kreekse Tramdienst". Er blijkt toch wel belangstelling te zijn voor trams en dat is alleen maar positief. Met name de Nederlandse trams worden goed herkend en veelvuldig wordt er gevraagd waar het te koop is.

Verder heb ik veel bezoekers gesproken en ik schijn zelfs een eigen fanclub te hebben :-)
Aan hun beloof ik dat ik voortaan regelmatig mijn site ga updaten!

Voor de gene die het nog niet ontdekt hebben; er staat een filmpje van mijn trambaan op YouTube. Het is niet zomaar een filmpje, maar eentje van maar liefst 6 minuten en die gemaakt is door een bezoeker. Hij staat hier op de website bij het onderdeel videofragmenten.

Veel kijkplezier!

 

29-10-09 Mijn trambaan gaat nu officieel door onder de naam Rheinberger Straßenbahn Betriebe en is onlangs gepresenteerd op Eurospoor 2009 in Utrecht.

De baan heeft vele toeschouwers gehad en ik hoop dat er nu meer interesse gaat ontstaan in trams onder de modelspoorders. Aan de hoeveelheid rijdende trams heeft het niet gelegen, want er waren maar liefst 55 rijdende trams aanwezig. De gebouwde stad had ook een metamorfose ondergaan en was flink gedetailleerd. De baan was volledig gedigitaliseerd en met de computer bestuurd en dat zorgde voor perfecte rijeigenschappen en een drukke dienstregeling.

De bouw van de baan is de oorzaak voor de vertraging op de website en de trambaan heeft bijna een jaar uit elkaar gelegen. Maar nu is de bouwperiode zo goed als voorbij en kan er weer volop aandacht aan de website worden besteed, want ik heb nog een hoop te vertellen.

Het wagenpark is namelijk flink uitgebreid en ik ga deze modellen uiteraard op de foto zetten. Er komt een pagina over de digitale besturing en natuurlijk vele foto's van de baan. Om alvast een start te maken heb alvast de foto's die gemaakt zijn op eurospoor op de site gezet. Er staan geen trams op want ze waren van voor de openingtijden.

Houd de site echt in de gaten, want er gaat nog veel meer leuks komen! (o.a een cabinerit)

 

07-02-09 De website heeft even last van een winterstop gehad, maar vanaf nu wordt hij weer regelmatig bijgewerkt. Om te beginnen heb ik 10 nieuwe trams toegevoegd aan mijn verzameling en het gaat om de volgende modellen:

- Lima GT6 "Kicker"
- Lima GT6 Basel
- Lima GT8 Essen
- Halling K4000
- 2x Halling MGTK Halle
- Kato Dortmund
- Hödl Combino Basel
- Hödl Combino Potsdam
- Hödl NGT6DD Dresden

De reden dat de website even stil heeft gelegen is omdat ik bezig met met het testen op een digitale testbaan en het inbouwen van decoders in mijn trams. Over het digitale gedeelte zal ik nog een aparte pagina gaan schrijven.

 

04-11-08

Op de afgelopen editie van Eurospoor was ik aanwezig bij de Kreekse Tramdienst en hier heb ik een fotoverslag van gemaakt. 
 
12-10-08 Voor de verandering heb ik de website weer eens uitgebreid met nieuwe foto's. De mensen die mijn trambaan live hebben gezien, hadden het idee dat de baan veel groter was d.m.v. de website dan hij eigelijk in het echt is. Daarom heb ik overzichtsfoto's gemaakt van de trambaan en je kunt nu veel beter zien hoe de baan echt in elkaar zit. 

De mooiste foto's vind ik zelf altijd de nachtfoto's en deze heb ik nooit echt in grote hoeveelheden gemaakt. Nu is daar verandering in gekomen, want ze staan op de website! 

Neem een kijkje op de vernieuwde foto pagina.

Aan de baan is natuurlijk ook gewerkt en dit vind je terug in het dagboek van de bouw.

Ook heb ik plannen gemaakt voor een nieuw videofilmpje van de trambaan, maar dat zal na Eurospoor 2008 plaatsvinden.

Afgelopen maanden heeft mijn e-mail raar gedaan en niet alle mailtjes heb ik correct ontvangen. Als u iets gestuurd heeft en daar nog geen antwoord op heeft gehad, dan moet u het even melden. Mijn excuses hiervoor. 

 

06-09-08 De vakantie is weer voorbij en de temperatuur op zolder is weer gedaald naar aangenaam. Er kan dus weer aan de baan gewerkt worden!

Allereerst het grote nieuws voor alle belangstellinghebbende!!
Deze trambaan zal gepresenteerd worden op Eurospoor 2009

Na jaren hard werken is het mogelijk om de volgend jaar oktober de baan te presenteren op de grootste beurs van Nederland. Dat betekend veel werk om de detaillering volledig af te maken en een extra uitdaging is ook de digitale besturing via de computer. Hierdoor is het mogelijk om zeer veel trams op korte afstand van elkaar te laten rijden, waardoor er een grote verscheidenheid aan materieel te zien is. Het testen met het digitale systeem is al begonnen en de computer heeft afgelopen week een tram over de baan kunnen laten rijden. Er moet nog wel een nieuw (groot) schaduwstation worden gebouwd met 20 opstelsporen. Als het digitale gebeuren werkt, dan zal ik een aparte pagina op de website aan besteden.

De trambaan zelf is weer een stukje verder qua aankleding in zit op zo'n 80%. Deze maand ga ik dan ook een nieuwe fotoreportage maken en ook op de site zetten.

Wat is er nu al zien in deze update: jawel, weer 4 nieuwe trams: Roco GT6 Keulen, GT8 Kupferberger Gold, Halling Wiener G en een gele posttram van Hobbytrain.
 

 

11-07-08 Een groot aantal trams zijn erbij gekomen en ik heb alvast de eerste 4 op de website gezet. Het zijn Halling oldtimers, namelijk uit Graz, Salzburg en Woltersdorf. Ook heb ik nog een werkbijwagentje gekocht en deze rijd met een schoonmaaksleper van Noch. De oldtimers zijn op het Woltersdorf model na gemotoriseerd en ze rijden met een bijwagen rond op de baan.

Bij de eerstvolgende update komen nog een aantal Roco trams een de posttram van Hobbytrain bij.
 

25-05-08 Er zijn 6 nieuwe trams aan mijn collectie toegevoegd en ditmaal zijn het de volgende modellen: 3 Navemo oldtimers uit Zürich, een Halling oldtimer uit Bielefeld en 2 Roco Düwag trams die beide niet rijvaardig zijn. één ervan heb ik met "Weingarten" reclame beplakt. Je vindt de modellen bij "Mijn verzameling"

Verder bevinden zich nog op de werktafel een aantal H&P bouwpakketten van de wit/gele Gotha G4, een rood/witte Gotha ET57 uit Naumburg en een oranje T4D slijptram uit Dresden. Deze modellen moeten eerst nog worden afgebouwd, voordat ze op de website worden gezet.

  

15-04-08 Ik heb afgelopen maanden aan de trambaan gewerkt om de aankleding weer wat verder af te krijgen. Een kort verslag met foto's kan je vinden bij "Dagboek van de bouw"

 

06-03-08 Ik heb 3 nieuwe trams gekocht, namelijk de Kato "Kölner Zucker", de Kato "Krombacher Brauerei" en een Herrmann & Partner NGT8D lagevloertram uit Magdenburg. Deze heeft een mooie blauwe totaalreclame.

De Kato met de Krombacher Bier reclame is een variant die slechts in een oplage van 200 stuks is geproduceerd. De foto's van de modellen kun je vinden bij "Mijn verzameling trams"
 
 

07-02-08 Op de ombouwpagina van de trams, kun je een nieuw verslag lezen van mijn laatste creatie. Het is een BLT Düwag Be4/6 uit Basel. Ik heb het model samen met zijn bekende Zwitserse bijwagen gebouwd uit de Weense souvenir E1 tram.

  

12-01-08 Er zijn 3 nieuwe trams aan het wagenpark toegevoegd, namelijk de RET Citadis van Halling, maar ook de Halling Saarbahn en de Variobahn uit Mannheim van Hödl Linie.

 

01-01-08 Een nieuw jaar en dat betekend een verse start, zo ook met deze site. Het reclamegehalte op de site begon steeds heviger toe te nemen en daar zijn we nu voor goed vanaf.

Zoals al duidelijk was is het internetadres veranderd naar een officiële .nl naam. Verder is er een nieuw gastenboek gekomen, want de vorige was plotseling stop gezet. Helaas een blanco exemplaar en deze kan met uw hulp hopelijk weer gevuld worden.

Er zijn in de laatste maanden aardig wat trams gekocht en deze zullen de komende weken allemaal op de site worden gezet. Vandaag alweer 3 nieuwe met daaronder de TW6000 van de HTM en de versie uit Houten. Schitterende modellen en een echte aanwinst voor mijn collectie. Verder heb ik ook nog een Badner Bahn van Halling en ook deze vindt je terug in het onderdeel "Mijn verzameling".

Natuurlijk gaat er nog veel meer komen, waaronder de Citadis en de Saarbahn. Van de laatste aanwinsten zijn vele foto's gemaakt en er zijn ook gastoptredens geweest van andere trams. Ik ben bezig om een geheel nieuwe fotogalerij op te zetten om deze prachtige trams op groot formaat te kunnen tonen. Later hier meer over.

2008 staat bij mij in het teken van het afmaken van de scenery en hierover zullen ook vele update's volgen.

Dus houd het in de gaten!!

 

09-12-07

Na de rumoerige tijd is er eindelijk weer rust gevonden om aan een nieuw seizoen voor de trambaan te beginnen. Ik heb een nieuwe baan met een vast salaris en dat betekend veel nieuwe uitgaven voor de hobby. Er zijn een hoop trams besteld en gewonnen op Ebay en vandaag de eerste 3 exemplaren: Halling TW6000, Halling GT4 Halle en de Hödl-Linie Combino Bern.

Vanaf het nieuwe jaar ga ik weer druk aan de slag met de baan en ik probeer ook weer zeer regelmatig bouw updates op de site te zetten, zoals vroeger. Ook zullen er een aantal nieuwe projecten worden toegevoegd over het verbouwen van trams (o.a de RET 1600)

Verder zal ik weer op Rail 2008 aanwezig zijn op de stand van de "Kreekse Tramsdienst" en ik ben benieuwd of ik weer bezoekers tref die mijn trams zullen herkennen (zoals op afgelopen Eurospoor). 

Hou de website in de gaten, want er gaat nog genoeg nieuws op verschijnen.

 

14-09-07 Na mijn vakantie ben ik weer lekker aan de slag gegaan met de bovenleiding en het verhoogde plein voor de grote kerk. Tevens heb ik de remisebestrating verouderd zodat het nu een stuk realistischer uitziet. Het resultaat kun je vinden bij "Dagboek van de bouw"

Qua trams gaat het ook weer lekker, want ik heb een Halling Flexity type S uit Frankfürt erbij, maar ook een Lima Gt6 uit Lille. Ze staan bij het onderdeel Modeltrams: "mijn verzameling"

De Linkpagina is uitgebreid met 4 nieuwe tramsites met voornamelijk Nederlands materieel. Een bezoekje waard!

Mijn HTM PCC 1315 Meettram is af, maar vertoeft nu bij een vriend in Duitsland. Als hij weer terug is, zal ik hem uitgebreid fotograferen en het bouwverslag completeren.

 

03-07-07 Een nieuw uiterlijk voor de site, maar ook inhoudelijk is er een hoop veranderd en verplaatst. Met het oog op overzichtelijkheid en de toekomst ben ik een flinke tijd bezig geweest om alles opnieuw in te delen.

Er zijn enkele pagina's verwijderd en enkele bijgekomen, waaronder een fotoverslag van Zwitserse trams (plus video) en een verhaaltje over mijzelf.

Ik hoop na een lange drukke periode in Zwitserland weer met mijn grootste hobby verder te kunnen gaan en de vorderingen hier op de site te beschrijven.

  

12-01-07 Eindelijk weer een nieuwe update, want door omstandigheden heb ik een lange tijd niet aan mijn trambaan kunnen werken. Ik woon nu tijdelijk in Davos (Zwitserland) en mijn trambaan is in Nederland, maar ik heb nog foto's om op de site bij te werken.

In november en december heb ik nog een groot aantal trams gekocht, waarvan een paar aan het wagenpark zijn toegevoegd. Ditmaal zijn het 3 Kato trams (ik verzamel de hele serie) en de volgende keer volgen nog een Roco en een franse Lima tram.

Ook heb ik mijn HTM 1315 PCC bijna af en ik zal de bouwbeschrijving binnenkort op de site zetten.

Vele groeten uit het steenkoude Davos!! (Nee, het is geen vakantie, maar hard werken)

 

07-10-06 Na een lange tijd van verbouwen staat eindelijk het eerste deel van het verbouwingsverslag van de HTM 1315 PCC op de site. De 1315 is een werkwagen die als meetram, instructietram en sneeuwruimtram dienst heeft gedaan. 
 
18-09-06 Sinds tijden heb ik weer aan de baan gewerkt en zijn er halteborden bij de haltes geplaatst en ik ben begonnen aan de achterstraat. Je kunt dit allemaal vinden bij "De stand van zaken" 

Ook is er weer een nieuwe tram bijgekomen en ditmaal een Kato model met Coca Cola reclame. Foto's zijn in het wagenparkoverzicht te vinden. 
 

19-08-06 Er zijn 3 nieuwe trams aan het wagenpark toegevoegd, namelijk de nieuwe Halling K4000, de H&P Tatra T4D en een RET 2303 Slijptram PCC van Alfred Riess. Dit model word zonder motor geleverd en is door mij verbouwd als rijvaardig model. Enkel de nieuwe watertanks aan de binnenzijde moeten nog geschilderd worden. 
 
05-08-06 Ik ben weer terug van vakantie en het nieuwe seizoen voor het modelbouwen is weer geopend. Ik begin met een update van de foto's van mijn baan. Er zijn zo'n 20 nieuwe exemplaren bij gekomen van stukjes trambaan en materieel dat nog niet eerder was vastgelegd. Je vind de foto's bij "Foto's van de baan" 
  
Bij de volgende updates zullen weer enkele trams mijn wagenpark gaan vergroten. 

Voor de bezoekers die het nog niet gezien hadden, de foto op de hoofdpagina's is sinds 3 jaar veranderd. 
 

01-07-06 Eindelijk is hij afgekomen en hiermee bedoel ik mijn RET 606 van SKIPtram. De foto's van het eindresultaat vind je in het verslag van het project. 

Het wagenpark is uitgebreid met o.a. de RET 606, een Kato werktram met oranje zandwagens en een lagevloertram uit Magdeburg van H&P. 
 

10-06-06 Het beloofde verslag van het diorama "Landstraße" staat op de site en ook de verbouwing van een "Einsiedler Brauhaus" speelgoedmodel tot een echte modeltram. Ik ben er zelf erg trots op! 
 
02-06-06 Er zijn meerdere nieuwe trams in mijn collectie bijgekomen, waarvan 2 stuks aan het wagenpark op de site zijn toegevoegd. Het gaat om een Roco GT8 met "Energie sparen, Bahn fahren" reclame. De tweede tram is een Kato werkwagen in de groene uitvoering met daarbij 2 lorries voor zandvervoer. Een oranje versie is op komst. Meer trams zullen volgende keer volgen. 

Volgende keer zal ik ook de bouw van een tramdiorama beschrijven, maar deze pagina is nog in de maak. 
 

13-05-06 Mijn wagenpark is uitgebreid met twee nieuwe trams, namelijk een Weense ULF en een Hödl-Linie Gt6n met SKF reclame. Beide modellen zijn niet gemotoriseerd, maar zullen ongetwijfeld in de toekomst nog een motor krijgen. 

De linkpagina is geupdate met een link naar een nieuwe modeltramsite van een jonge hobbyist die een Duitse N-spoor trambaan maakt. 
 

28-04-06 Het interieur van mijn RET 600 project is afgemaakt. Je vind het bij "Verbouwing trams" 
 
De linkpagina is geupdate met een link naar een Oostenrijks trambaanproject waarin veel informatie met begeleidende foto's te vinden is over zelfbouw van modeltramrails. 
 
01-04-06 De groenvoorziening is weer eens langs geweest en de tweede module heeft nieuwe struiken en bomen gekregen. Je vind dit terug bij "De stand van zaken". 
 
De linkpagina is geupdate met links naar miniatuurmetro's en een tramfotopagina. 
 
04-03-06 Er is aan de trambaan gewerkt en dat vind je terug bij "De stand van zaken" 

Het wagenpark is ook uitgebreid met een Roco in de rood/witte kleurstelling, een Weense E en een extra Lima Stadtbahn M in de Bochumse uitvoering. 

Ondertussen is ook een Kato werkwagen aangeschaft, maar deze bevind zich nog in Duitsland. In de komende maanden verwacht ik hem hier op mijn trambaan te mogen verwelkomen. 
 

18-02-06 Na een lange tijd bouwen kan ik nu eindelijk het voorlopige resultaat van mijn RET 600 model presenteren. Bij "verbouwing trams" staat een verslag waar ik beschrijf wat ik allemaal heb gewijzigd aan het model om het een correct uiterlijk te geven. Het model is nog niet helemaal af, maar het is wel de moeite waard om even een kijkje te nemen. 

De speelgoedbeurs in Nürnberg is weer geweest en er zijn verscheidende trammodellen aangekondigd. Een overzicht vind men hier 
 

04-02-06 De website is met een pagina uitgebreid, Er is namelijk een "te koop" gedeelte aan toegevoegd. Hierop vind toebehoren waar ik afstand van wil doen.  

Op de afbeeldingenpagina van mijn trambaan tref je foto's aan van mijn inmiddels verkochten Combino model. Wat dit model nou zo speciaal maakt is dat de instapdeuren ontbreken. Nieuwsgierig? Kijk dan bij "Foto's van de baan" 

De pagina met de "technische informatie" van de baan is ook geupdate met mijn stekkersyteem. 

De "gezochtpagina" is veranderd, want ik heb een nieuwe vraag ontrend het grootbedrijf. 

Dan wil ik nog even een huishoudelijke mededeling kwijt en dat gaat om het volgende: als je afbeeldingen van mijn site wil gebruiken voor publicatie, vraag het dan alstublieft van te voren aan mij. Het komt voor dat ik mijn eigen afbeeldingen en tekeningen tegenkom op andere websites en als verkoopplaatjes op Ebay. 
 

31-12-05 Twee nieuwe trams zijn er aan mijn site toegevoegd. Het gaat om de Roco Braugold en een Kato uit Bern.  

Nu het ook voor mij vakantie is, ben ik hard bezig om de bedrading onder de 2 laatste modules te solderen. Als dit gebeurt is heb ik werkende straatverlichting rondom de remise en wissels die ik afstand kan schakelen. Nog maar honderd draadjes te gaan.......... 
 

03-12-05 Er is een nieuwe Kato tram bijgekomen in mijn verzameling en ik heb aan de baan gewerkt. Dit maal heb ik bovenleidingspalen geplaatst en aan de wegmarkering aangebracht. Je vind het terug bij: "De stand van zaken". 
 
04-11-05 In de vorige update liet ik al foto's zien van mijn verbouwde PCC en nu heb ik ook het ombouwverslag op de site staan. Natuurlijk met veel foto's van de verbouwing en het eindresultaat. Je vind het verslag bij "Zelfbouw:Verbouwing trams" 
 
14-10-05 Eindelijk is hij af en daar bedoel ik mijn Haagse PCC mee, waarvan ik al eerder een foto liet zien. Een verslag van de verbouwing volgt nog, maar ik heb alvast twee foto's van het model. Je vindt de PCC in het "wagenpark" 
 
27-09-05 Afgelopen maand heb ik weer aardig wat trams weten te verzamelen. Het zijn 6 Lima modellen; GT6 Gent "de Lijn", GT6 Javaanse Jongens, GT6 Postbank, GT6 Vestisch groen, GT6 Wicküler en een M6 Mülheim dummy. Je vindt ze met foto's in het wagenpark. 
 
12-09-05 De pagina met "Foto's van de baan" is veranderd met nieuwe foto's.  
 
03-09-05 Het nieuwe seizoen gaat weer van start en daarbij horen natuurlijk een aantal nieuwe trammodellen. Afgelopen vakantie heb ik wat leuke modellen weten te kopen en een deel daarvan vindt je vanaf vandaag weer op de site. Het gaat om een Lima GT6 "Volksbank", een Kato Aufbau "Stuttgart" en een ongemotoriseerd model van een Kasselse laagvloertram van de "Lossetalbahn". 

De bouw van de baan gaat natuurlijk ook weer van start en ik ben al bezig met een deel van de aankleding van de derde en laatste module. Volgende keer hier wat meer over. 

De foto's van de nieuwe trams vind je zoals gebruikelijk in het wagenpark. 
 

01-07-05 Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik ben geslaagd voor het 2e leerjaar van de hotelschool. Het was flink aanpoten om het te halen, want ik volg een versnelde opleiding, waarbij ik het eerste en het tweede leerjaar inéén heb gedaan. 

Vanaf vandaag komt er een zomerstop op deze site, wat ook ik moet op vakantie en nog van alles doen. Het is toch te warm hier op zolder en ik kan beter buiten van de zon genieten. Ook moet er weer wat geld verdient worden om weer aan de slag te kunnen. Vanaf september zal ik weer verder gaan met de site, want na een zomer niet met de trams bezig zijn, gaat het toch wel weer kriebelen.  

Wat ik nu nog te laten zien heb, is een nieuw trammodel, namelijk de Lima GT8 Essen "Jägemeister". Hij staat met foto in het wagenparkoverzicht. Er komen nog deze zomer een paar trams bij in de verzameling, maar dat hoor je wel na de vakantie. 

Een nederlands project waar ik al eerder had over geschreven, is nog steeds niet af, maar ik wil het jullie niet onthouden. Ik ben bezig met het verbouwen van een Alfred Riess PCC tot een crème variant uit de jaren '60/'70. Uiteraard is het geen nieuw model geweest, maar daar bericht ik wel na de vakantie over.  De foto 

Aan de baan is ook gewerkt en dit vind je op de vertrouwde plek terug in "de stand van zaken" 

Ik hoop iedereen weer terug te zien in September! 
 

09-06-05 Een nieuwe tram is in mijn verzameling bijgekomen en dat is ditmaal de Lima M8 DAB. De vorige eigenaar heeft het één en ander aan het model gewijzigd, maar ondanks dat is het een prachtmodel. Je vind hem met foto in het "wagenpark" 
 
22-05-05 Er zijn foto's geplaatst van de werkzaamheden aan de baan. je vindt ze bij de "stand van zaken". 
 
17-04-05 De "stand van zaken" is weer geupdate met de plaatsing van de wisselmotoren. 
 
03-04-05 Helaas wordt het leven van een student er niet makkelijker op gemaakt, want de schoolleiding weet altijd feilloos je vrije tijd in te delen. Naast mijn vakantie heb ik nog hard moeten leren voor de beruchte tentamenweken, want om nou nog een jaar langer op de hotelschool te zitten, nee. Je begrijpt het al, weinig vrije tijd gehad om aan de baan te klussen. 

Tussendoor ben ik wel bezig geweest met mijn trams, waarvan 2 verbouwingen. De aangekondigde Weense C1 is zijn gedaante al aan het verwisselen en verder ben ik nog met iets unieks bezig. Dit verklap ik nog even niet, maar het is in ieder geval niet van Duitse afkomst. 

De Roco Reissdorf Kölsch heeft eindelijk een compleet onderstel gekregen en rijd zijn eerste rondjes over de baan. Nu staat hij niet meer op afgezaagde potloodjes zoals je op sommige foto's kan zien. 
Verder heb ik er nog twee bouwpakketen bij gekregen van een H&P Gotha "Dresden" en een Prefo Lowa stel. De Gotha zit al in elkaar, maar de belijning moet ik nog spuiten. Mooi klusje voor deze zomer. 

Als laatste vind je bij "de stand van zaken" de laatste vorderingen van mijn trambaan. 
 

12-03-05 Er staat een nieuw videofilmpje op de site over de Riess HTM PCC en de GVB 11G. Je vind hem op de "Downloads: Videofragmenten" pagina en bij de verslagen van de modellen. 

Door ruimtegebrek zullen volgende week de oude verslagen van Eurospoor en Rail worden verwijderd. Als je de foto's nog een keer wil bekijken, dan kan het alleen nog deze week. 
 

26-02-05 Eindelijk staan ze op de site, de verslagen over de Haagse PCC en de Amsterdamse 11G van de Duitse firma Alfred Rieß. Beide modellen heb ik uitvoerig getest en ook op uiterlijk gecontroleerd. Mijn verslag plus de nodige foto's ervan zijn te vinden op de speciale Alfred Riess trampagina die je bij de verslagen vindt. 
 
21-02-05 Afgelopen week is mijn harde schijf overleden met alle gevolgen van dien. Hij was niet meer uitleesbaar en alles wat erop stond kon als verloren worden beschouwen. Nu had ik net een groot verslag gemaakt met heel veel foto's. Deze zijn dus allemaal foetsie en zullen opnieuw worden gemaakt. Een flink klusje deze week, maar komend weekend zullen ze op de site staan. 

Deze week zal ik bij Conrad wisselmotoren gaan bestellen, want dan kan ik de elektrische installatie op orde maken. 

Mijn Weense C1 krijgt langzaam al een ander uiterlijk en daar zal ik in de komende weken wel over berichten. Verder ben ik nog met een ander ombouw project bezig, maar dat vertel ik later wel. 
 

06-02-05 Weer zijn er een paar trams in mijn collectie bijgekomen, waaronder de langgezochte Lima M6 Mülheim. Verder een Roco Alpia, een Weense H en C1 en als laatste een Mehano Boeing. Ze zijn met foto te vinden in het wagenpark. 

Aan mijn baan word weer geklust, met name de bovenleiding en de remisesporen. Volgende keer zal ik er wat foto's van maken. 

Verder ben ik nog met een project bezig wat vrij veel tijd in beslag neemt, maar het resultaat zal eerstdaags om mijn site te zien zijn. (zeker voor de vaderlandse tramliefhebbers) 
 

23-01-05 Twee nieuwe trams hebben mijn wagenpark versterk, namelijk de Lima GT8 Innsbruck "Stubaitalbahn" en een Lima N6 Tschinkel Dummy. Je vind de foto's bij het wagenpark. Foto's van de zijkant zullen nog volgen, want er komt nog een nieuwe tram aan deze week. 

De linkpagina heb ik weer eens gecheckt en zo nodig enkele adressen gewijzigd. Ook zijn er weer een paar nieuwe bijgekomen naar modeltramsite's. Dus ga snel kijken. 
 

09-01-05

Allereerst wil ik iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen en dat het maar een goed tramjaar mag worden.

Bij de "Stand van zaken" is mijn nieuwe schaduwstation beschreven met wat begeleidende foto's. 
Verder heb ik weer een nieuwe aanwinst om aan mijn materieelpark toe te voegen en dat is een Lima GT8 Stubaitalbahn. Volgende keer zullen hiervan de foto's op de site verschijnen. 
 

25-12-04 Na de update van vorige week kan ik alvast mededelen dat er nog een nieuw exemplaar zit aan te komen. Als de postbode opschiet met bezorgen dan kan ik hem na volgend weekend op de site plaatsen. 

Eindelijk weer wat nieuws van de baan, want ik heb al mijn bezigheden in "de stand van zaken" bijgewerkt met aardig wat begeleidende foto's. Er is weer een hoop te zien. 
 

17-12-04 De site is weer volledig operationeel en de afbeeldingen zullen voortaan allemaal werken. Hierover kreeg ik vaak reacties dat enkele plaatje zich niet laden, maar nu is dat probleem opgelost. 

Om een begin te maken met de achterstand die ik nu de afgelopen weken heb opgebouwd, heb ik het wagenpark volledig geupdate. Alle modellen die ik het afgelopen half jaar heb gekocht, staan er met foto in. Zelfs de Roco Doornkaat die ik vergeten was te vermelden in het logboek. 

Morgen ga ik naar Keulen en misschien neem ik wel een mooi model mee als kerstcadeautje. 
 

12-12-04 Ik ben eindelijk overgestapt op ADSL en dat heeft zijn gevolgen voor de site. Doordat de oude site over 3 servers verspreid staat, moet ik bij Tiscali (mijn nieuwe provider) weer alles gaan overzetten. Alleen heb ik problemen met het oversturen van de afbeeldingen. De ruimte op de huidige (Wanadoo) server is vol, dus dat betekend geen afbeeldingen totdat ik de site succesvol heb overgezet bij Tiscali. 
Ik probeer het allemaal zo snel mogelijk op te lossen en zoieso het volgende jaar weer een goede start te maken. 

Verder heb ik nog flink aan mijn baan gewerkt. De rails is ingegipst, de straten zijn geverfd en de stoepen eromheen zijn ook bijna af. Ook het gras en ballast is voor een groot deel gestrooid, bij elkaar geeft het al een aardige indruk van hoe het moet worden. 

De Lima trams heb ik binnen en zijn een leuke aanwinst voor op de baan. Foto's volgen nog. 

Maar goed, ik ga de site proberen over te zetten naar Tiscali en nieuwe foto's plaatsen. Of het snel lukt, weet ik niet, dus hou het gewoon even in de gaten. 
 

21-11-04 De foto's van Rail 2004 zijn op de site gezet en je vind ze bij "Verslagen: Rail 2004". 

Er is ook nog aan de baan gewerkt en ik ben eindelijk begonnen met het gipsgedeelte. Meer hierover volgende week. 

En ik heb weer 2 trams gekocht: een Lima Bochem "AEG" en de Lima Mainz. Ik heb ze nog niet in huis, dus de foto's volgen later. 
  
Als laatste is er een link verwijderd naar de site van Guido Manndorf, want deze trambaan is door een tragische gebeurtenis tot een einde gekomen. 
 

15-11-04 Afgelopen week heb ik aan de baan gewerkt en dat vind je terug bij "De stand van zaken". 

Ook ben ik nog op Rail 2004 geweest, maar ik ben nog even aan het kijken of er nog wat foto's zullen geplaatst worden op de site. 
 

07-11-04 Er is weer gewerkt aan de baan en daar kun je meer van lezen bij "De stand van zaken". 

Natuurlijk is er deze week weer een nieuwe tram bijgekomen en ook dit maal een Roco, maar nu één met Nestlé Nesquik reclame. 
 

16-10-04 De tramtunnel in Den Haag is vandaag geopend en er was tevens een grote optocht met museumtrams in het kader van 100 jaar beugeltram in Den Haag. Ik ben er naar toe geweest en heb daar de nodige foto's van gemaakt. Je vind het verslag bij "Verslagen: Opening tramtunnel" 

Ook heb ik een nieuwe modeltram erbij. Dit keer is het een reclametram van een Münchense KSW met "Spaten" bierreclame. Een foto heb ik al voor jullie, maar nog niet op de baan 
 

10-10-04 Er is weer een nieuwe aanwinst binnen mijn tramverzameling bijgekomen. De Roco Doornkaat is mijn nieuwe trots. Ik heb al een foto beschikbaar, maar nog niet in het landschap aangezien mijn baan redelijk overhoop ligt, door bouwwerkzaamheden.  

De komende weken komen nog meerdere modellen bij, maar dat is voor de volgende updates. 

De "Stand van zaken" is weer geupdate met dit keer het verhogen van de straten en het leggen van rails. 
 

27-09-04 De "Stand van zaken" is weer geupdate en ik kan alvast een foto laten zien van mijn nieuwe aanwinst. Aangezien de baan nu in een bouwput kan ik even geen foto's maken met modellen op de baan, dus moet het maar even zo: nieuwe model. Uiteraard komt er nog een foto waar hij in het landschap staat. 
 
20-09-04 Ik ben afgelopen weekend naar het Haagse modelbouwweekend geweest in het Haags openbaar vervoers museum. Er is een fotoreportage van gemaakt en die vind je bij "Verslagen: Modelbouwdag '04" 

Ook heb ik nog een nieuwe tram voor mijn verzameling, Hij staat nog niet op de site, maar hij zal deze week nog aan het wagenpark worden toegevoegd.  
 

11-09-04 Er is een nieuwe tram bijgekomen in mijn collectie, namelijk een Halling K5105 in neutrale kleurstelling. Hij is eigelijk voor mijn verjaardag, maar om het het risico uit te sluiten dat hij in November niet meer verkrijgbaar is, heb ik hem alvast gekocht. Je vind hem bij het wagenpark. 

Verder heb ik nog foto's gemaakt van de nieuwe K5000 in bedrijf en de beloofde foto's van de Gentse MGT6. Deze staan bij "Trambaan: Foto's van de baan". 

Aan de baan zelf heb ik deze week niet gewerkt, want ik verwacht nog bouwmaterialen per post om verder te bouwen. Zolang rij ik nog even rondjes met mijn nieuwe trams. 
 

06-09-04 Een update voor "De stand van zaken" is erbij gekomen, maar ook de site zelf is geupdate. De teksten op de volgende pagina's zijn herschreven of gedeeltelijk hiervan: 

Dit was nodig omdat er tussen het moment van schrijven en nu veel veranderd is en niet alles was even duidelijk. In de toekomst zullen nog meerdere pagina's volgen. 

Verder heb ik nog een link naar een site van een Duitse vereniging, die samen met een moduletreinbaan ook wat trams laten rijden. De site zit nog in zijn begin dagen, maar is interesant om te bezoeken, vanwege de zelfbouw van bovenleidingsmasten. 
 

30-08-04 De site gaat weer van start en zelfs voor zijn 2e jaar. In het afgelopen jaar is veel veranderd, zowel op de site als mijn baan. Voor dit jaar verwacht ik hetzelfde, want de site zal inhoudelijk worden uitgebreid vanwege de bouw aan de 2e module (eindelijk). Ook zullen enkele teksten op deze site worden herschreven, omdat ze ondertussen niet meer kloppen, maar daarover later meer. 

Zoals ik al beloofd had zal de 2e module in dagboekvorm worden beschreven en dus altijd actueel zijn. De belangrijke zaken zoals rails leggen en dergelijk word wel extra uitgelegd op de daarvoor gebruikelijke pagina "Trambaan: In aanbouw". Voor het dagboek zelf heb ik een nieuwe pagina gemaakt genaamd: "De stand van zaken". Hier vind je dus altijd de laatste bouwwerkzaamheden. 

Verder heb ik nog een nieuwe link naar een Nederlandse modeltrambaansite die behoorlijk uitgebreid is. Je vindt daar vele foto's, tips en trucs en alles rondom deze hobby. Zeker een bezoekje waard. 

Als laatste wil ik nog even mededelen dat ik dit jaar een nieuwe opleiding volg aan de Hotelschool in Den Haag en daarmee een nieuw levenspatroon krijg. De vrije tijd is schaars en ik moet zeer veel studeren, dus het kan voorkomen dat ik niet elke week tijd heb om lekker te gaan hobbyen. 

     

 

02-07-04 Er is een nieuwe tram in mijn verzameling bijgekomen: de Hödl-linie MGT6 "De Lijn" uit Gent. Het betreft een ongemoteriseerd exemplaar, maar in de toekomst zal hij zeker rijvaardig worden gemaakt. 

Zover het goede nieuws, want er komt een zomerstop voor deze site. Vanwege de vele dingen die ik nog moet doen en natuurlijk de vakantie, zal er niet aan de baan worden gewerkt en dus ook niet aan de site. Maar geen nood, want na de vakantie (rond september) begint het modelbouwseizoen weer en dan ga ik weer aan de slag, dus tot dan. 
 

22-06-04 Een nieuw onderdeel is op de site bijgekomen, namelijk "Technische info". De bedoeling was om deze pagina al veel eerder te publiseren, maar ik was de foto's kwijt. Nu ze toevallig gevonden te hebben als nog het technische gedeelte van mijn baan. 

Ondertussen is één van mijn trams (Roco Franziskaner) opgenomen in de Modelbouw Database van een collegasite: Trams en Modeltrams. Hierin word het model besproken en zijn er enige foto's van te vinden. 
  
Wat er ook nog te melden valt is dat er een nieuwe modeltram op komst is, maar later hier meer over wanneer hij binnen is. 
 

11-06-04 Er staat op de linkpagina een nieuwe link naar een Amerikaanse modeltramsite die ik fantastisch vind, dus ga snel kijken want dit is de moeite zeker waard. 
 
30-05-04 Zoals iedereen al gemerkt heeft liggen de bouwwerkzaamheden een beetje stil, maar intussen heb ik wel de roltrap van mijn U-bahn station afgemaakt. Een verbeterd verslag en foto's vind je bij: "U-bahn: In aanbouw" 
 
14-05-04 Eindelijk is het zover, het grote gedeelte van mijn remise is klaar qua rails. Het heeft me flink wat moeite gekost, maar het ligt nu eindelijk. Wat informatie hierover en natuurlijk foto's zijn te vinden bij: "Trambaan: In aanbouw 
 
28-04-04 Er is op de site een nieuwe rubriek bijgekomen namelijk: "Downloads". In deze rubriek vind je de onderdelen "Achtergronden" en "Videofragmenten 
Op de achtergronden pagina vind je een selectie van mijn mooiste foto's in hoge resolutie 1024x768 om als achtergrond te gebruiken op de desktop. 
Op de Videofragmenpagina vind je een overzicht van de filmjes over mijn trambaan om te downloaden. 

Verder ben ik bezig met het leggen van wissels voor mijn remise en daar komen binnenkort foto's van op de site. 
 

14-04-04 De eerste foto's op de "Trambaan: Foto's van de baan" pagina zijn opnieuw genomen. Dit maal in hoge resolutie en met meer landschapsdetails. Ook is de opstelling van de trams gedeeltelijk veranderd. 

Voor promotie van mijn site heb ik een banner gemaakt. Deze kan je gebruiken voor het aangeven van een link naar mijn site met een afbeelding. 

 
 

28-03-04 Dit maal een leuke update, namelijk een klein videofilmpje over de werking van mijn tramoverweg en nog een foto ervan.  

Ook is de fotopagina van Eurospoor weer online, die helaas de laatste tijd niet heeft gewerkt door serverproblemen. 

Voor de verdere bouw van mijn baan heb ik wissels besteld en die verwacht ik over een week of 3 bij de post. Dan kan ik beginnen met de aanleg van de remisesporen. 
 

15-03-04 Vanwege de vele vragen per email over het leggen van straatspoor, heb ik er een verslag van gemaakt. Deze kan je vinden bij "Trambaan: In aanbouw" 
 
22-02-04 Eindelijk weer eens een update, dit maal een kleintje, want ik ben bezig met het verbouwen van een busch overweg. Je vind het verslag bij "Zelfbouw: Landschap" 

Aangezien ik het erg druk heb deze maanden, heb ik nauwelijks aan mijn baan gewerkt en ik heb het idee dat het de komende weken zo blijft, dus een soort tijdelijk bouwstop om het maar zo te noemen. Maar de email zal ik natuurlijk wel blijven beantwoorden. 
 

10-02-04 Op de Nürnberger Messe 2004 zijn een hoop nieuwigheden op tramgebied gepresenteerd en deze zijn terug vinden op de volgende duitse collegasite: http://mitglied.lycos.de/trammodell/messe.htm 
 
01-02-04 Er is een nieuw onderdeel op de site bijgekomen, namelijk "Zelfbouw: Verbouwing trams". Je vind hier de aanpassingen die ik zelf bij mijn eigen trams heb gemaakt en de pagina wordt in de toekomst nog verder uitgebreid. 
 
25-01-04 Het wagenpark is geupdate met mijn nieuwe Lima tram en de verbouwde Weense trams. Maar er zijn ook nieuwe foto's bij "Trambaan: Foto's van de baan" bijgekomen.  
 
18-01-04 Ik heb een nieuwe tram gekocht, namelijk een Lima M6 "Nurnberger Zeitung". Hij staat nog niet in het wagenpark maar je kunt hem alvast bekijken op de foto's van de "Modelspoor Dagen 2004 

Ook ben ik dit weekend naar de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk geweest en ik heb daar een fotoverslag van gemaakt. Je kunt hem vinden in de nieuwe rubriek "Verslagen: Modelspoor Dagen" 
 

10-01-04 Ik heb een verslag gemaakt van de bouw van mijn nieuwste lantarenpalen van Conrad voor in de achterstraat. Je vind het bij "Zelfbouw: Landschap" 
 
03-01-04 Om wat website ruimte te krijgen is de fotogalerij van Eurospoor verwijderd. Waneer ik later weer de ruimte voor heb zal hij natuurlijk terug keren. 

Omdat de site wegens de feestdagen en het ruimteprobleem een tijd niet is geupdate, is er speciaal veel veranderd of komt er nog aan. Als eerste is de pagina "Gezocht" volledig vernieuwd en het "Railplan" is onderhanden genomen. 
Ook is er een nieuwe link op de "linkpagina" en tot slot een paar nieuwe foto's op bij "Trambaan: Foto's van de baan". Op dit moment ben ik met de elektra en de bedrading bezig en hierover volgt binnenkort een verslag. 
 

01-01-04 Ik wens iedereen een gelukig en gezond 2004 en dat het een goed jaar mag zijn voor onze hobby. 

De update's komen eraan maar ik heb een klein probleem: mijn websiteruimte bij Wanadoo is vol. De 20mb ben ik vandaag overheen gegaan en nu moet ik op zoek naar andere gratis ruimte op het internet of ik ga wat verwijderen van mijn site. Als het is gelukt komen de nieuwe update's eraan. 
 

18-12-03 Er is een update over de ombouw van de Weense trammodellen. Ik heb namelijk, weer wat modellen overgespoten en voorzien van opschriften. 
De update vind je onder "Zelfbouw: Weense trammodellen". 
 
09-12-03 Ik heb weer een paar stadhuizen gebouwd waaronder een paar speciale modellen. Een beschrijving hiervan vind je onder "Zelfbouw: "Gebouwen" 
 
27-11-03 Helaas heb ik de afgelopen weken geen tijd gehad voor het bijwerken van mijn site. Dit komt alles doordat ik een nieuwe huisgenoot heb genaamd: Wolff. Wolff is een Duitse Herder puppy van 8 weken dat continu aandacht en verzorging nodig heeft. Modelbouwen en plas opruimen gaat eenmaal niet samen.  
In de avonduren heb ik wel wat kleine dingen gedaan en heeft geresulteerd in een proefstuk bovenleiding. Meer hierover vind je bij "Trambaan: In aanbouw". 
 
17-11-03 Gisteren heb ik foto's gemaakt op Rail 2003 in Leiden. Je kunt ze terug zien op de nieuwe pagina "Rail 2003"
 
11-11-03 Ik heb nieuwe afbeeldingen geplaatst bij Trambaan: Foto's van de baan". Het gaat om wat materieelfoto's. O ja, de vermelding bij "Trambaan: In aanbouw" van dat de foto's niet werken is verholpen. 
 
09-11-03 
 
Dit weekend heb ik van BeneluxRail een soort Award gekregen met naam "BeneluxRail kwaliteit's site" Natuurlijk ben ik hier erg trots op en als je hem wil zien, hij staat onderaan op de openingspagina. 
 
03-11-03 Ik heb nieuwe foto's geplaats van de twee vervolgmodules die in planning zijn. Je kunt ze vinden bij "Trambaan: In aanbouw" De thumbernails ervan bestonden al langer maar de groote versie van de foto's werkte tot voor kort niet. 
 
29-10-03 Afgelopen week ben ik naar Eurospoor geweest en heb daar natuurlijk wat foto's gemaakt. Je kunt ze vinden op "Trambaan: Eurospoor 
 
22-10-03 Zoals iedereen al gemerkt heeft is de site een al een tijd niet geupdate, helaas heb ik de afgelopen weken weinig tijd gehad, omdat ik veel in het buitenland heb gezeten. Ook doetde computer nogal vreemd wat het gevolg heeft dat nieuwe afbeeldingen niet laden. De foto's die op de afgelopen Eurospoor zijn gemaakt zijn voor 80% mislukt omdat zonder flits alle foto's bewogen zijn. Een kleine selectie word volgende week op de site gezet. In de tussentijd ben ik op het internet een leuke site tegengekomen met live webcams in keulen. Op de webcam's van de "Neumarkt" en "Barbarossa Platz Sud" zijn veel trams te zien. De link vind je op mijn Linkpagina. 
 
10-10-03 Van het wagenpark zijn er nieuwe foto's bijgekomen, namelijk van de zijkanten van alle trams.  
Ook heb ik nog een site op het internet gevonden van een Duitse modeltramvereniging die een interesanten baan hebben met veel foto's. De link vind je op mijn linkpagina. 
 
03-10-03 Er is een nieuwe onderdeel aan de site toegevoegd, namelijk "Gezocht" 
Op deze pagina vind je een overzicht van oude Pola stadshuizen waar ik op zoek naar ben.  
 
29-09-03 Ik heb op het internet een nieuwe modeltramsite gevonden van een baan in aanbouw. De baan word zover op de site word vermeld naar Keuls voorbeeld (duits dus) De link kun je natuurlijk op mijn linkpagina vinden. 
 
25-09-03 Ik heb nieuwe foto's gemaakt van mijn baan met mijn nieuwe digitale fotocamera. Helaas zijn niet alle foto's scherp, maar daar word nog aan gewerkt. De foto's vind men bij "Trambaan: Foto's van de baan" 
 
22-09-03 Ik ben afgelopen week op vakantie geweest en daarom zijn er geen updates geplaatst. Wel heb ik een digitale fotocamera aangeschaft om alle foto's op deze site in hoge resolutie af te beelden. Hellaas ben ik nog aan het experimenteren met alle functies en daarom verwacht ik pas aan het einde van de week de eerste foto's. De bedoeling is om de oude foto's te vervangen door nieuwe identieke exemplaren. 
 
04-09-03 Er is een update bij U-bahn: In aanbouw. Ik heb namelijk nieuwe foto's bijgeplaatst van de stations onderdelen die ik deze week heb afgebouwd. 
 
01-09-03 Er zijn een hoop links verbeterd bij de foto's zodat hij niet de verkleinde versie laad. Gelukkig atendeerde een bezoeker van de site hierop omdat ik het zelf niet had opgemerkt. 
 
31-08-03 De linkpagina is uitgebreid met 2 nieuwe links en er is een update bij "U-bahn: In aanbouw" 
 
30-08-03 Ik heb van tram.pagina een award gekregen. 
 
29-08-03 Het gastenboek werkt en staat te popelen op reactie's. 
 
28-08-03 Helaas is de domeinnaam aanvraag niet gelukt en ben ik daardoor overgestapt op CJB.NET. Het nieuwe adres is: http://marks-modeltrambaan.cjb.net. 
 
28-08-03 Er zijn nieuwe foto's geplaatst bij het onderdeel "Weense modellen" en ik heb de site getest op de resolutie 800 bij 600 en hij valt helaas net buiten het scherm. Aanpassen is het niet waard, omdat de vormgeving er teveel onder zal leiden. 
 
28-08-03 Vandaag heb ik de gehele site op de server gezet en ik heb een domeinnaam aangevraagd bij dot.tk. 
 
Het logboek is opnieuw ingedeelt met de meest actuele update bovenaan!

 

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina