> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
-
Dagboek van de bouw 
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
- Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving  
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda
- Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
-
Wie is Mark

|  Kreekse Tram Dienst op Eurospoor 2008  |


Als trouwe bezoeker van Eurospoor is het natuurlijk een droom om ooit zelf met je eigen modelbaan daar te staan. Nu zal dat met mijn eigen trambaan volgend jaar gaan gebeuren, maar om vast te oefenen was ik dit jaar opnieuw aanwezig bij de Kreekse Tramdienst (KTD). 

In 2007 was de Kreekse Tramdienst voor het eerst te zien op Eurospoor, maar met andere scenery. De nadruk van de baan lag toen meer op het rijden, dan op het uiterlijk. René Hoppel (de maker van de baan) had bij mij thuis de achterstraat gezien met de stadshuizen en dat moest natuurlijk ook gebouwd worden op zijn trambaan. Dit is goed gelukt en met een behoorlijke update in de scenery was de première dit jaar op Eurospoor. Aangezien er veel meer bij komt kijken als je met je trambaan op een tentoonstelling staat, heb ik dit fotoverslag gemaakt. Ze ziet de afbraak bij René thuis, het vervoer, de opbouw in de jaarbeurshallen en natuurlijk het rijden tijdens de beurs.

Ik kijk met veel plezier terug op 3 geslaagde dagen en de foto's laten een mooi overzicht zien voor degene die niet naar Eurospoor geweest.

 

De afbouw thuis

 
 
  
 

Het afbreken van de baan hadden René en ik al in het weekend ervoor gedaan en dan zie je pas hoeveel spullen er mee moeten. Pas op de dag van de opbouw konden de modulebakken van de zolder naar de auto gebracht worden, want als je huisdieren hebt kun je deze 's nachts niet in de huiskamer laten staan...

De trambaan is precies op maat gemaakt voor zijn auto en de achterklep kan net dicht. Op de foto's zie je al hoe afgeladen hij is, maar het voordeel is dat je niets hoeft te huren aan busjes. (wat bij mijn baan helaas wel het geval gaat zijn)

Hoe voorzichtig je ook bent met het transport, er breekt altijd wel wat af en in dit geval was het een stukje bovenleiding. In de auto is het ter plekke gesoldeerd en dat kan je pas een noodreparatie noemen!

Als je in de jaarbeurs aankomt dan vind je de plek voor je baan terug met een paar strepen op de grond. Gelukkig kan je met de auto naar binnen en de vergemakkelijkt de opbouw aanzienlijk. Tafels, stoelen en dranghekken kan je in de jaarbeurs hallen lenen en zeker de hekken heb je hard nodig.

 

De drie beursdagen

 

 
 
 
 
 

De beurs zelf was heel geslaagd en hoeven niet te klagen voor de aandacht die we hebben gekregen. Om wat variatie aan te brengen in het rijden met de trams, had René een rijschema bedacht:

- 09:30 tot 11:30: Kreekse Tramdienst
- 11:30 tot 14:30: Nederlande trams
- 14:30 tot 16:00: Buitenlandse trams
- 16:00 tot 18:00: Oldtimers

Het wagenpark van de Kreekse Tramdienst bestond uit omgespoten Mehano Boeing trams in de zwart/oranje maatschappijkleuren. Terwijl ze thuis goed rijden, hebben ze op de beurs heel wat kuren vertoond. Op de zondag hebben ze zelfs nauwelijks gereden en moesten ze plaats maken voor de Duitse trams.

De Nederlandse trams waren voor de meeste bezoekers het aantrekkelijkst, want het is allemaal herkenbaar. De RET citadis, de GVB combino en de HTM TW6000 trokken veel aandacht, maar ook de zelfbouw/ombouw modellen hadden niets te klagen. Mijn Skiptram RET 606 heeft vele rondjes gereden en ook de Alfred Riess PCC modellen werden gewaardeerd. Het RET Allan stel van René werd ook goed herkend en veel bezoekers hebben gevraagd waar ze heb konden kopen. Helaas, het is een messing kit van 30 jaar en de ontwerper is onbekend.

De buitenlandse trams waren in de meerderheid en we hadden een veelvoud aan moderne lagevloertrams van Halling en Hödl. De betrouwbaarheid van deze modellen is top en ze hebben veel gereden. Mijn Halling Saarbahn presteerde het helaas om elke keer te ontsporen, terwijl hij dat nooit heeft gedaan in het verleden. Zelfs 3 Lima trams hebben het braaf volgehouden, al moet je ze niet achteruit in de remise willen rijden, want dat is net iets teveel gevraagd.

Persoonlijk vind ik het oldtimer uurje erg leuk, want dat zijn trammetjes die je niet vaak ziet. Ik had een flinke lading aan Halling en Navemo oldtimers meegenomen en ze hebben het voortreffelijk gedaan. Boven mijn verwachting hebben ze 3 dagen vlekkeloos gereden zonder haperen. Naast de Halling modellen, waren er ook Kato trams aanwezig en zelfs mijn nieuwste aanwinst reed al een kwartier na de aankoop op de baan rond. De Amerikaanse trams waren ook herkenbaar en daar hebben we vele leuke reacties op gehad. Zelfs onze buurman met de Amerikaanse baan was onder de indruk van de Bachmann PeterWitt tram en daar heeft hij nog even rond gereden.

3 dagen daar staan is wel super vermoeiend, want je praat, rijd en wisselt trams op de baan en dat gaat zo de hele dag door. Zitten is er niet bij en voor dat je het weet is het alweer 16:00 uur.  

 

De afbouw op Zondag

 

De afbouw was snel gebeurd en ik heb daar weinig foto's van gemaakt. De trambaan was in anderhalf uur afgebroken en in de auto gezet en dat vind ik wel een record. Wel is het een chaos in de hal, want iedereen wil zo snel mogelijk weg. Auto's, busjes en zelfs vrachtwagens met oplegger rijden tussen de modelbanen door en het is leuk om te zien. Voor mijzelf heb ik geleerd dat het transport, het opbergen en opbouwen van de baan het belangrijkste is waar je rekening mee moet houden en dat gaat het komende jaar voor de nodige hoofdbrekens kosten. 

Het was echt zeer geslaagd en we gaan met de Kreekse Tramdienst nog op pad en zowel in het binnen- als buitenland. Dus tot de volgende keer!

 

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina